Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61247
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1198]
Metadata
Show full item record
COMBATE AO ANALFABETISMO E CAPACITAÇÃO PROFISSIONAL NO PROGRAMA DE EDUCAÇÃO RURAL DO GOVERNO DUTRA (1949-1951)
Escolas Consolidadas
Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP)
Robert King Hall
Consolidated Schools
National Institute of Pedagogical Studies (INEP)
Robert King Hall
Cunha, Adriana Mendonça | Date Issued:
2020
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo analisa a colaboração do pesquisador estadunidense Robert King Hall com o programa de educação rural do governo Dutra, focalizando o tipo de escola e professores que se pretendia formar. O projeto, coordenado pelo Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP), tinha como objetivos combateros altos índices de analfabetismo, conter o êxodo em direção às cidades e capacitar o trabalhador rural, fixando-o no campo. Entre 1949 e 1951, Hall atuou como consultor técnico, ministrando um curso para professoras primárias, fazendo uma avaliação do projeto e elaborando um plano para construção de escolas consolidadas. A partir dos relatórios produzidos pelo pesquisador estadunidense, procuro discutir o modelo de educação rural apresentado no projeto e as percepções, críticas e sugestões de Hall. Busco,por fim, entrever possíveis influências de Hall junto ao projeto do INEP, refletindo sobre as trocas entre Brasil e Estados Unidos no campo educacional.
Abstract
This article analyzes the collaboration of the American researcher Robert King Hall with the rural education program of the Dutra government, focusing on the type of school and teachers that were intended to be formed. The project, coordinated by the National Institute of Pedagogical Studies (INEP), aimed to combat high illiteracy rates, contain the exodus towards the cities and train rural workers, fixing them in the countryside. Between 1949 and 1951, Hall served as a technical consultant, giving a course to primary school teachers, evaluating the project and drawing up a plan for the construction of consolidated schools. From the reports produced by the American researcher, I try to discuss the rural education model presented in the project and Hall's perceptions, criticisms and suggestions. Finally, I seek to glimpse possible Hall influences with the INEP project, reflecting on the exchanges between Brazil and the United States in the educational field
Keywords in Portuguese
Educação RuralEscolas Consolidadas
Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP)
Robert King Hall
Keywords
Rural EducationConsolidated Schools
National Institute of Pedagogical Studies (INEP)
Robert King Hall
Share