Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61520
Type
DissertationCopyright
Restricted access
Sustainable Development Goals
06 Água potável e saneamento11 Cidades e comunidades sustentáveis
11 Cidades e comunidades sustentáveis
Collections
Metadata
Show full item record
A POLÍTICA NACIONAL DE SANEAMENTO DE 1968 À 1984: O CASO DO PLANASA
Fiszon, Judith Tiomny | Date Issued:
1990
Alternative title
National sanitation politics, 1968-1984: the case of PLANASAAuthor
Advisor
Co-advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A política pública de saneamento, em âmbito nacional, foi acompanhada, desde o início de sua elaboração, na década de 60, até o final do regime militar, em 1984, através do Plano Nacional de Saneamento, o PLANASA. O estudo caracteriza a ação estatal que repercutiu na configuração da política de saneamento dando especial ênfase ao Banco Nacional de Habitação por ter sido encarregado de gerir o PLANASA. A partir das características predominantes do plano, o período abrangido foi dividido em quatro fases. Em cada uma delas foi verificado o volume de investimentos e sua distribuiçäo pelas regiões e unidades da federação, tanto para o serviço de abastecimento de água, quanto para o de esgotos sanitários. Posteriormente foram verificados os resultados alcançados pelo plano e seu impacto frente aos serviços de saneamento brasileiros em 1984.
Abstract
The public sanitation policy, at a national level, was monitored, from the beginning of its development, in the 1960s, until the end of the military regime, in 1984, through the National Sanitation Plan, PLANASA. The study characterizes the state action that had repercussions on the configuration of sanitation policy, placing special emphasis on the National Housing Bank for having been tasked with managing PLANASA. Based on the predominant characteristics of the plan, the period covered was divided into four phases. In each of them, the volume of investments and their distribution across the regions and units of the federation were verified, both for the water supply and sanitary sewage services. Subsequently, the results achieved by the plan and its impact on Brazilian sanitation services in 1984 were verified.
Share