Author | Oliveira, Thayane Lopes | |
Access date | 2023-12-12T14:57:34Z | |
Available date | 2023-12-12T14:57:34Z | |
Document date | 2021 | |
Citation | OLIVEIRA, Thayane Lopes. A história das doenças nas aulas de História: uma abordagem possível. Revista História Hoje, São Paulo, v. 10, n. 20, p. 33-50, 2021. | en_US |
ISSN | 1806-3993 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61721 | |
Abstract in Portuguese | Este texto aborda a história das doenças a partir dos seus usos e possibilidades para as aulas de história. A partir do entendimento sobre as doenças como objetos de investigação histórica, busca-se colocá-las como importantes elementos para a compressão da trama social e contextos mais amplos. Assim, apresenta-se a pandemia de gripe espanhola de 1918 como uma – das muitas – possibilidade de discussão na sala de aula a partir de conteúdos clássicos: Primeira Guerra Mundial e Primeira República no Brasil. A inserção da discussão sobre as doenças – epidêmicas ou pandêmicas – contribuiria para uma visão mais complexa dos processos sócio-históricos e permite ao estudante desenvolver sua capacidade de análise e crítica. | en_US |
Language | por | en_US |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | História das doenças | en_US |
Subject in Portuguese | Ensino de História | en_US |
Subject in Portuguese | Gripe espanhola | en_US |
Title | A história das doenças nas aulas de História: uma abordagem possível | en_US |
Type | Article | |
DOI | 10.20949/rhhj.v10i20.718 | |
Abstract | This text addresses the History of dis-eases from their uses and possibilities for History classes. Based on the under-standing of diseases as objects of histor-ical investigation, we seek to place them as important elements for the under-standing of the social fabric and wider contexts. Thus, the 1918 Spanish flu pandemic is presented as one of the ma-ny possibilities for discussion in the classroom based on classic contents: First World War and First Republic in Brazil. The insertion of the discussion about diseases - epidemic or pandemic - contributes to a more complex view of socio-historical processes and allows the student to develop his capacity for anal-ysis and criticism. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Subject | History of diseases | en_US |
Subject | History teaching | en_US |
Subject | Spanish flu | en_US |
DeCS | Influenza Pandêmica, 1918-1919 | en_US |
DeCS | História | en_US |
DeCS | Ensino | en_US |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |