Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/62018
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1193]
Metadata
Show full item record
O NASCIMENTO DE UMA PRODUÇÃO SOCIOLÓGICA: OS ESTUDOS DE HIROSHI SAITO SOBRE A IMIGRAÇÃO JAPONESA NO BRASIL (1947-1953)
Alternative title
The birth of a sociological production: Hiroshi Saito’s studies on Japanese immigration in Brazil (1947-1953)Affilliation
Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Ao longo da sua vida acadêmica, o sociólogo brasileiro e imigrante japonês Hiroshi Saito (1919-1983) se consagrou como um dos principais especialistas em imigração japonesa e suas questões no Brasil. Porém, antes de se tornar um pesquisador e professor reconhecido no meio, Saito estudou na Escola Livre de Sociologia e Política de São Paulo (ELSP), com professores estrangeiros e brasileiros fundamentais para a institucionalização das Ciências Sociais no país. À vista disso, o objetivo deste artigo é debater sobre alguns estudos do sociólogo em seus anos de formação na instituição, entre meados das décadas de 1940 e 1950, considerando os intelectuais e instituições que o influenciaram, além de analisar metodologias e conceitos aplicados em suas pesquisas.
Abstract
Throughout his academic life, the Brazilian sociologist and Japanese immigrant Hiroshi Saito (1919-1983) established himself as one of the leading specialists in Japanese immigration and its issues in Brazil. However, before becoming a researcher and professor recognized in the field, Saito studied at the Escola Livre de Sociologia e Política de São Paulo (ELSP) with foreign and Brazilian professors who were fundamental for the institutionalization of Social Sciences in the country. That being said, the purpose of this article is to discuss some studies of the sociologist in his years as a student at the institution, betwe-en the mid-1940s and 1950s, considering the intellectuals and institutions that influenced him, in addition to analyzing methodologies and concepts applied in his research.
Share