Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/63789
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
08 Trabalho decente e crescimento econômicoCollections
Metadata
Show full item record
O DIREITO À DESCONEXÃO DO TRABALHO E A GREVE SANITÁRIA: NOVAS FORMAS DE RESISTÊNCIA E LUTA DE DOCENTES DE UNIVERSIDADE PÚBLICA PELA SAÚDE NO TRABALHO EM CONTEXTO PANDÊMICO
Desconexão do Trabalho
Docentes de Universidade Pública
Saúde do Trabalhador
Pandemia
Resistências
Sanitary Strike
Right to Disconnect from Work
Public University Professors
Resistances
Pandemic
Docentes
Jornada de Trabalho
Pandemias
Direito ao Trabalho
Pesquisa Qualitativa
Entrevistas como Assunto
Análise Documental
Worker's Health
Dias, Sylvia Rosário | Date Issued:
2023
Alternative title
Right to disconnect from work and sanitary strike: new forms of resistance and struggle by public university professors for health at work in a pandemic contextAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O principal objetivo do presente trabalho consiste em analisar a relação entre trabalho, saúde e resistências coletivas e individuais de docentes do ensino superior em contexto de pandemia de Covid-19, com foco no debate sobre o direito à desconexão do trabalho e a greve sanitária. Realizou-se uma pesquisa social de caráter qualitativo, valendo-se de dois procedimentos de pesquisa: análise documental e realização de entrevistas. No que diz respeito à análise documental, foi feito levantamento em base de dados primários, além de levantamento bibliográfico em bases indexadas acadêmicas. Já quanto às entrevistas, valendo-se da técnica da bola de neve, buscou-se entrevistar docentes de universidade pública que tivessem participado de movimento de resistência durante o período de pandemia, de modo a compreender diretamente dos trabalhadores conceitos e outras percepções. Quanto à análise dos dados, utilizou-se a técnica da análise de conteúdo temática, categorizando-se dois temas principais de interpretação: legislação e sentidos da greve sanitária na perspectiva de professores(as); e o direito à desconexão e as experiências em dar limites ao trabalho. Verificouse que, apesar de a luta dos trabalhadores por ambientes de trabalho menos nocivos em contextos de pandemias ser secular, estamos diante de um movimento conceitualmente ainda em construção no Brasil e no mundo.
Abstract
The main objective of this work is to analyze the relationship between work, health, and collective and individual resistances of higher education professors in the context of the Covid- 19 pandemic, focusing on the debate about the right to disconnect from work and the sanitary strike. A qualitative social research was conducted, using two research procedures: document analysis and interviews. Regarding document analysis, a survey was carried out in primary databases, in addition to bibliographic surveys in indexed academic databases. As for the interviews, using the snowball technique, we sought to interview public university professors who participated in the resistance movement during the pandemic period, in order to directly understand the workers' concepts and other perceptions. For data analysis, the technique of thematic content analysis was used, categorizing two main themes of interpretation: legislation and meanings of sanitary strike from the perspective of the professors; and the right to disconnect and experiences in setting work boundaries. It was found that, despite the workers' fight for less harmful work environments in pandemic contexts being long-standing, we are in front of a movement that is still conceptually under construction in Brazil and worldwide.
Keywords in Portuguese
Greve SanitáriaDesconexão do Trabalho
Docentes de Universidade Pública
Saúde do Trabalhador
Pandemia
Resistências
Keywords
Worker's HealthSanitary Strike
Right to Disconnect from Work
Public University Professors
Resistances
Pandemic
DeCS
Saúde OcupacionalDocentes
Jornada de Trabalho
Pandemias
Direito ao Trabalho
Pesquisa Qualitativa
Entrevistas como Assunto
Análise Documental
Worker's Health
Share