Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/64213
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record1
CITATION
1
Total citation
0
Recent citations
0.26
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
A ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE NOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA NO MUNICÍPIO DO RIO DE JANEIRO
La atención primaria de la salud en las carreras de licenciatura en fisioterapia en el municipio de Rio de Janeiro
Alternative title
Primary health care In the physiotherapy undergraduate courses in the municipality of Rio de JaneiroLa atención primaria de la salud en las carreras de licenciatura en fisioterapia en el municipio de Rio de Janeiro
Affilliation
Universidade Estácio de Sá. Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. Nova Iguaçu, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo investigou como os cursos de graduação em Fisioterapia contemplam o ensino da Atenção Primária à Saúde no contexto da expansão da Estratégia Saúde da Família, tomando como referência as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Fisioterapia. Foram analisados dez dos 14 cursos de Fisioterapia reconhecidos pelo Ministério da Educação e em funcionamento na cidade do Rio de Janeiro por ocasião da pesquisa. Entrevistamos os dez coordenadores e analisamos documentos relativos ao currículo e ensino. Os dados indicam que dois cursos estavam alinhados com as Diretrizes Curriculares por oferecerem atividades e/ou disciplinas e estágio supervisionado em Atenção Primária, com redistribuição da carga horária do curso, atividades de práticas assistidas e de extensão. Sete cursos haviam implementado modificações curriculares parciais, sem no entanto incorporarem outras recomendações das Diretrizes Curriculares, especialmente a inclusão de disciplinas ou módulos de Atenção Primária à Saúde, não oferecendo oportunidades de formação em unidades de Saúde da Família. Um curso não havia implementado as Diretrizes. Os coordenadores mencionaram dificuldades para desenvolvimento curricular participativo. Concluímos que se verificam avanços significativos na incorporação da Atenção Primária à Saúde nos currículos estudados e discutimos alguns obstáculos na implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais.
Abstract
The study investigated how the Physiotherapy undergraduate courses take into consideration the teaching of Primary Health Care within the context of the expansion of the Family Health Strategy, taking as reference the Brazilian National Syllabus Guidelines for Undergraduate Courses in Physiotherapy. We analyzed 10 out of the 14 Physiotherapy courses accredited by the Brazilian Ministry of Education that were being offered in the city of Rio de Janeiro at the time of the research. We interviewed the ten course coordinators and analyzed the documents regarding the teaching and the syllabus. The collected data indicate that two courses followed the Syllabus Guidelines by offering activities and/or disciplines and supervised internships in Primary Health Care, with a redistribution of the credit hours, and activities involving assisted practices and extension. Seven courses had implemented partial syllabus changes, but they did not incorporate other recommendations of the Syllabus Guidelines, especially the inclusion of Primary Health Care disciplines or modules, and did not offer training opportunities in Family Health units. One course had not implemented the Guidelines. The coordinators mentioned difficulties in developing a participatory syllabus. We concluded that we observed a significant progress in the incorporation of Primary Health Care in the analyzed syllabuses, and we discuss some of the obstacles in the implementation of the National Syllabus Guidelines.
Share