Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65236
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
ANALYSIS OF COVID-19 DIAGNOSTIC TEST IMPLEMENTATION IN BRAZIL: STRATEGIES IN PLACE AT THE BEGINNING OF THE PANDEMIC
Alternative title
Análise da implementação do teste diagnóstico da COVID-19 no Brasil: estratégias em vigor no início da pandemiaAuthor
Affilliation
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil / Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil / Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Centro Universitário SENAI CIMATEC. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
A Organização Mundial da Saúde considera a testagem em massa uma das principais ferramentas para o controle da pandemia da COVID-19. O objetivo deste estudo foi avaliar as estratégias adotadas pelo Governo brasileiro para promover a testagem populacional e o acesso a produtos para diagnóstico in vitro da COVID-19 no Sistema Único de Saúde. Para tanto, analisamos as informações coletadas nos bancos de dados da ANVISA, do Ministério da Saúde e do Our World in Data sobre a flexibilização regulatória dos produtos para diagnóstico, os impactos da aquisição e distribuição dos testes e os indicadores da pandemia, respetivamente. Cerca de 65% dos testes registados na ANVISA eram provenientes da China, e apenas 17% eram testes brasileiros. Dos 441 testes registados, 67,8% eram testes rápidos de anticorpos. O Brasil realizou apenas 20 milhões dos 46 milhões de testes previstos para 2020 pelo "Programa Diagnosticar para Cuidar". A reduzida testagem em massa e a utilização de testes rápidos para deteção de anticorpos podem contribuir para a subnotificação da doença e para a posição do Brasil entre os países que menos testam e com elevado número de casos e óbitos apresentados nos primeiros anos da pandemia.
Palavras-chave: COVID-19; Diagnóstico; Saúde pública; SARS-CoV-2; Ponto
Abstract
The World Health Organization considers the mass testing one of the main tools for controlling the COVID-19 pandemic. The aim of this study was to evaluate the strategies adopted by the Brazilian Federal Government to promote population testing and access to in vitro diagnostic products for COVID-19 within the Unified Health System. Thus, we analyzed the information collected in databases from ANVISA (Brazilian Health Regulatory Agency), the Ministry of Health and Our World in Data on regulatory flexibility for in vitro diagnostic products for COVID-19, the impacts of acquisition and distribution for tests and the pandemic indicators, respectively. Around 65% of the tests registered at ANVISA were from China, while only 17% were Brazilian tests. Of the 441 registered tests, 67.8% were rapid antibody tests. Brazil only carried out 20 million of the 46 million tests planned for 2020 by the Diagnosis to Care Program. The reduced mass testing and the use mainly of rapid tests for antibodies detection may contribute to the underreporting of the disease and to Brazil's position among the countries that test the least and with a high number of cases and deaths presented in the early years of the COVID-19 pandemic.
Share