Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65314
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
SERVIDORES COM DEFICIÊNCIA VINCULADOS À ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA INDIRETA NO NORDESTE DO BRASIL
Servidores públicos con discapacidad vinculados a la administración pública indirecta en el noreste de Brasil
Alternative title
Disabled civil servants with ties to the indirect public administration in the northeast of BrazilServidores públicos con discapacidad vinculados a la administración pública indirecta en el noreste de Brasil
Affilliation
Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Medicina. Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiente e Trabalho. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia, Instituto de Matemática e Estatística. Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiente e Trabalho. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia, Instituto de Matemática e Estatística. Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiente e Trabalho. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia, Instituto de Matemática e Estatística. Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiente e Trabalho. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia, Instituto de Matemática e Estatística. Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiente e Trabalho. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
A Constituição Federal de 1988 estabeleceu vagas específicas às pessoas com deficiência no setor público brasileiro. O artigo teve por objetivo traçar o perfil demográfico e socioeconômico das pessoas com deficiência nos nove estados do Nordeste e compará-lo ao dos servidores sem deficiência, no ano de 2017. Estudo transversal com dados secundários da Relação Anual de Informações Sociais sobre 312.194 servidores. Calcularam-se as frequências de servidores com e sem deficiência segundo sexo, tipo de deficiência, faixa etária, escolaridade, ocupação, tipo de vínculo, tempo de emprego, remuneração e carga horária semanal. O percentual de pessoas com deficiência esteve abaixo de 2%, idade média 44,2 anos (DP 10,4), predomínio do sexo masculino, escolaridade fundamental completo e vínculo celetista. Ao estratificar por tipo de vínculo e demais variáveis, o servidor sem deficiência possui maior tempo de emprego, maior salário-hora, maior remuneração e menor carga horária semanal do que servidores com deficiência. A menor presença feminina entre as pessoas com deficiência no setor público e as menores remunerações percebidas no grupo de servidores com deficiência podem nortear, dentro desses espaços, a necessidade de mais políticas de inclusão e isonomia e de estudos nessa linha de investigação.
Abstract
The 1988 Brazilian Federal Constitution established specific posts for disables people in the public sector.
The present article had the goal of describing the demographic and socioeconomic profile of disabled
persons in the nine states of the Northeastern region of Brazil and compare it to that of the civil servants
without disabilities in 2017. It is a cross-sectional study with secondary data from the Annual List of
Social Data about 312,194 civil servants. We calculated the frequencies of the civil servants with and
without disabilities according to gender, type of disability, age group, level of schooling, occupation,
type of employment bond, time on the job, wage, and weekly working hours. The percentage of people
with disabilities was below 2%, and the sample had a mean age of 44.2 years (standard deviation: 10.4),
a higher prevalence of the male gender, basic level of schooling, and their jobs were tied to the Brazilian
Consolidated Labor Legislation. By stratifying by type of employment bond and other variables, the civil
servant without disability has a longer time on the job, higher hourly wages, higher wages, and lower
weekly working hours than the disabled civil servants. The lower presence of women among the persons
with disabilities in the public sector, as well as the lower wages verified among the group of disabled civil
servants may guide, within those spaces, the need for more policies of inclusion and isonomy, as well as
for more studies following this line of investigation.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
La Constitución Federal Brasileña de 1988 estableció plazas específicas para las personas con discapacidad
en el sector público. El artículo tiene el objetivo de describir el perfil demográfico y socioeconómico de
las personas con discapacidad en los nueve estados de la región Noreste de Brasil y compararlo con el de
los servidores sin discapacidad en el año 2017. Se trata de un estudio transversal con datos secundarios de
la Relación Anual de Informaciones Sociales sobre 312.194 servidores. Calculamos las frecuencias de
servidores con y sin discapacidad según el género, el tipo de discapacidad, la franja etaria, la escolaridad, la
ocupación, el tipo de vínculo, el tiempo en el trabajo, la remuneración y las horas semanales de trabajo. El
porcentaje de personas con discapacidad estuvo abajo del 2%, y la muestra tenía edad media de 44,2 años
(desviación estándar: 10,4), predominio del género masculino, escolaridad básica completa, y vínculo con
la Consolidación de Leyes Laborales. Al estratificar por tipo de vínculo y por otras variables, el servidor
sin discapacidad tiene más tempo en el trabajo, sueldo horario más alto, remuneración más alta, y menos
horas de trabajo semanales que los servidores con discapacidad. La menor presencia femenina entre las
personas con discapacidad en el sector público y las remuneraciones más bajas verificadas en el grupo de
servidores con discapacidad pueden nortear, en eses espacios, la necesidad de más políticas de inclusión e
isonomía, y de estudios en esa línea de investigación.
Share