Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65543
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidade05 Igualdade de gênero
08 Trabalho decente e crescimento econômico
Collections
Metadata
Show full item record
EDUCAÇÃO FÍSICA, GÊNERO E MERCADO DE TRABALHO: PERCEPÇÕES DE MULHERES SOBRE A FUTURA ÁREA DE ATUAÇÃO PROFISSIONAL
Educación física, género y mercado de trabajo: percepciones de las mujeres sobre el futuro ámbito de la actividad profesional
Alternative title
Physical education, gender and labor market: perceptions of women about the future area of professional activityEducación física, género y mercado de trabajo: percepciones de las mujeres sobre el futuro ámbito de la actividad profesional
Affilliation
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Educação Física. Ouro Preto, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo analisou a perspectiva de graduandas em Educação Física sobre o exercício de sua futura profissão, o mercado de trabalho e as questões de gênero. Desenvolveram-se quatro Grupos Focais, que foram apreciados sob a técnica de Análise de Conteúdo. Delinearamse quatro categorias de análise: Condição da mulher, Enfrentamento dos estereótipos, Percepções sobre a Educação Física e O mercado da Educação Física para elas. Concluiu-se que as estudantes prospectam enfrentar um mercado de trabalho desvalorizado e marcado por desigualdades entre homens e mulheres.
Abstract
This study analyzed the perspective of Physical Education undergraduates on the exercise of their future profession, the labor market and gender issues. Four Focus Groups were developed, which were analyzed using the Content Analysis technique. Four categories of analysis were outlined: Condition of women, Confronting stereotypes, Perceptions about Physical Education and The Physical Education market for them. It was concluded that the students’ prospect is to face a devalued labor market and marked by inequalities between men and women.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El estudio analizó la perspectiva de las estudiantes del bachillerato de Educación Física sobre el ejercicio de su futura profesión, el mercado de trabajo y las cuestiones de género. Se desarrollaron cuatro Grupos Focales, los cuales fueron analizados bajo la técnica de Análisis de Contenido. Se delinearon cuatro categorías de análisis: Condición de la mujer, Enfrentamiento de los estereotipos, Percepciones sobre la Educación Física y El mercado de la Educación Física para ellas. Se concluyó que las estudiantes prospectan enfrentar un mercado laboral devaluado y marcado por desigualdades entre hombres y mujeres.
Share