Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65834
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
INCORPORAÇÃO DOS RESULTADOS DE PESQUISA PELOS GESTORES DO SISTEMA (ÚNICO) DE SAÚDE NUM CONTEXTO ATUAL
Carvalheiro, José da Rocha | Date Issued:
2012
Alternative title
Incorporation of the Research Findings by the Managers of the Brazilian Public Health System (Sistema Único de Saúde - SUS)Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Desenvolvimento Tecnológico em Saúde. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de Inovação em Doenças de Populações Negligenciadas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Bauru, SP.
Abstract in Portuguese
Uma sociedade “baseada no conhecimento” considera essencial o esforço dos cientistas. Mas há queixas pela falta de uso das contribuições científicas pelos policy makers. Contradição em parte devida à diferença entre o ritmo da pesquisa e a urgência da decisão. Não se aceita, em geral, ser possível formular políticas públicas baseadas em evidências científicas. No campo da Saúde Pública, a determinação social e o contexto fazem variar as conclusões científicas. No debate a respeito do Sistema Único de Saúde no Brasil, citamos uma importante contribuição: as “5 estrelas da Agenda Estratégica da Saúde” (Cebes, Abrasco). O Decit, desde sua criação, formulou um Programa de Pesquisas para o SUS, sua criatura emblemática com missão de “fortalecer o SUS”. Num esforço que envolveu a comunidade científica e o Conselho Nacional de Saúde produziu-se uma “Política de CT&I em saúde” e uma “Agenda de Prioridades”. O processo participativo deu ao resultado final um caráter mais democrático do que o usual. Há hoje temáticas cada vez mais freqüentes na literatura internacional que não podem ser ignoradas pelo PPSUS: KT (Knowledge Translation) e KTA (Knowledge to Action) ; mHealth , telefones celulares na saúde; Health in All Policies (Saúde em Todas Políticas).
Abstract
A “knowledge-based” society considers essential the effort of scientists. However, there complaints of the lack of the use of scientific contributions by the policy makers. Partially, this contradiction is due to the difference between the pace of the survey and the urgency for decision making. It is not accepted, in general, the possibility of the formulation of public policies based on scientific evidences. In the field of
Public Health, the social determination and the context make scientific conclusions vary. In the debate regarding the Brazilian Public Health System (Sistema Único de Saúde – SUS), we mention an important contribution: the five stars of the strategic health agenda (Cebes, Abrasco). The Science and Technology Department (Departamento de Ciência e Tecnologia – DECIT), since its establishment, formulated a research program to the SUS, which is an emblematic creature with the mission of “strengthening the SUS”. In an effort which involved the scientific community and the National Health Council (Conselho Nacional de Saúde), a Policy on Science, Technology and Innovation in Health (Política de CT&I em Saúde) and a Priorities Agenda (Agenda de Prioridades) have been produced. The participative process gave as a final result a more democratic profile than the usual. Currently there are themes that are more and more frequent in the international literature which cannot be ignored by the Incentive Prize in Science and Technology for the SUS (Prêmio de Incentivo em Ciência e Tecnologia para o SUS - PPSUS): KT (Knowledge Translation) and KTA (Knowledge to Action); mHealth, cellular phones on health; Health in All Policies (Saúde em Todas Políticas).
Share