Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66440
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
PANORAMA DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM SAÚDE COLETIVA NO BRASIL ENTRE 2008 E 2014
Panorama de los cursos de pregrado en salud colectiva en Brasil entre 2008 y 2014
Alternative title
Panorama of undergraduate collective health courses in Brazil between 2008 and 2014Panorama de los cursos de pregrado en salud colectiva en Brasil entre 2008 y 2014
Author
Affilliation
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
A partir de 2008, criaram-se vários cursos de graduação em saúde coletiva no Brasil. Publicações prévias descreveram processo de abertura, perfil dos alunos e experiências vivenciadas por esses cursos. Apresentamos aqui um perfil geral dos cursos abertos entre 2008 e 2014. As informações foram obtidas por meio da Coordenação do Fórum de Graduação em Saúde Coletiva da Associação Brasileira de Saúde Coletiva e das páginas eletrônicas institucionais dos cursos. No período estudado, houve expressiva expansão no número de cursos de graduação em saúde coletiva no país; a oferta de novas vagas cresceu seis vezes e formaram-se 285 bacharéis em saúde coletiva. No início de 2014, existiam 18 cursos em funcionamento (17 no setor público), totalizando 2.532 estudantes matriculados. Se a formação pós-graduada em saúde coletiva predomina no Sudeste, os cursos de graduação estão bem distribuídos no país, ainda que seja necessária maior expansão para responder às demandas do Sistema Único de Saúde. Embora as orientações formativas desses cursos sejam semelhantes, suas nomenclaturas exibem divergências. Entre os desafios para maior consolidação dos cursos de graduação em saúde coletiva como modalidade formativa estão as necessidades de diretrizes curriculares nacionais, manutenção da expansão dos cursos, reconhecimento profissional do egresso e maior incorporação do bacharel em saúde coletiva no mercado de trabalho.
Abstract
Several undergraduate programs in public
health have been created in Brazil since 2008. Previous
publications have described the opening process, the
student profile, and the experiences these courses have
had. Here we present a general profile of courses that
were opened between 2008 and 2014. The information
was obtained from the Brazilian Association of Public Health’s Undergraduate Forum in Public Health
Coordination and from the courses’ institutional homepages. During the study period, there was a significant
increase in the number of undergraduate programs in
public health in the country; new job openings grew
sixfold, and 285 people got bachelors degrees in public health. In early 2014, there were 18 courses in operation (17 in the public sector), with a total of 2,532
students enrolled. While graduate-level training in
public health predominates in the Southeast, undergraduate courses are well spread in the country, although there is a need for further expansion to meet
the Unified Health System’s demands. Although these
courses’ training guidelines are similar, there are differences in their nomenclatures. The challenges to be
faced in the further consolidation of undergraduate
courses in public health as a training modality include
the needs of the national curriculum guidelines, the
continued expansion of the courses, the professional
recognition of the graduates, and their greater incorporation into public health in the labor market.
Share