Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66456
MAPEAMENTO DE CONTEÚDOS EDUCACIONAIS REFERENTES À EDUCAÇÃO AMBIENTAL APRESENTADOS NAS PLATAFORMAS DIGITAIS: BLOG E INSTAGRAM
Grotz, Jully de Oliveira | Date Issued:
2023
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O desenvolvimento dessa pesquisa teve como principal objetivo realizar um mapeamento de blogs e páginas de Instagram que produzem conteúdos sobre assuntos ligados a Educação Ambiental e que podem servir de subsídios aos professores e alunos no processo de ensino de assuntos ligados a questões ambientais. A escolha desse objeto de pesquisa se deu a partir da percepção da Educação Ambiental como conteúdo importante e interessante a ser trabalhado por professores e alunos de forma interdisciplinar, dinâmica e interativa. Outro fator que influenciou na escolha do objeto de pesquisa deu-se em função do surgimento constante de novas plataformas digitais e redes sociais nos dias atuais, que podem auxiliar na difícil tarefa dos professores disseminarem o conhecimento sobre a Educação Ambiental para além das salas de aula. Durante o processo de pesquisa foram realizadas pesquisas bibliográficas a fim de compreender a relevância da Educação Ambiental no ambiente escolar, sua importância na disseminação da consciência ambiental na sociedade e também a contribuição das redes sociais na aplicabilidade da Educação Ambiental fora das salas de aula. Também foram realizadas análises semanais de blogs e páginas de Instagram associados a Educação Ambiental, a fim de entender fatores como o formato de conteúdo que está disponível online sobre o assunto, como esse conteúdo é apresentado, qual seu objetivo, público alvo, quem o mantem e o que ele pode agregar no processo de ensino da Educação Ambiental. Os resultados buscaram demostrar que as plataformas digitais quando aliadas a promoção da Educação Ambiental, podem auxiliar no aprendizado, despertando o interesse por meio de fatores como maior interação com o conteúdo apresentado, linguagem mais atrativa, diversas possibilidades de formatos de conteúdo, além de maior acesso e alcançabilidade, que as redes sociais podem agregar no incentivo e engajamento de crianças e jovens com causas ambientais a fim de promover a sustentabilidade e consciência ambiental.
Abstract
The development of this research had as main objective to carry out a mapping of blogs and Instagram pages that produce content on subjects related to Environmental Education and that can serve as subsidies for teachers and students in the teaching process of subjects related to environmental issues. The choice of this research object was based on the perception of Environmental Education as an important and interesting content to be worked on by teachers and students in an interdisciplinary, dynamic and interactive way. Another factor that influenced the choice of the research object was due to the constant emergence of new digital platforms and social networks nowadays, which can help in the difficult task of teachers to disseminate knowledge about Environmental Education beyond the classroom. . During the research process, bibliographic research was carried out in order to understand the relevance of Environmental Education in the school environment, its importance in the dissemination of environmental awareness in society and also the contribution of social networks in the applicability of Environmental Education outside the classroom. Weekly analyzes of blogs and Instagram pages associated with Environmental Education were also carried out, in order to understand factors such as the format of content that is available online on the subject, how this content is presented, what is its objective, target audience, who maintains it and what it can add to the process of teaching Environmental Education. The results sought to demonstrate that digital platforms, when combined with the promotion of Environmental Education, can help in learning, arousing interest through factors such as greater interaction with the presented content, more attractive language, several possibilities of content formats, in addition to greater access and reachability, which social networks can add to the encouragement and engagement of children and young people with environmental causes in order to promote sustainability and environmental awareness.
Share