Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/6662
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IFF - Artigos de Periódicos [1300]
Metadata
Show full item record
GROWTH STATUS, BEHAVIOR AND NEUROPSYCHOLOGICAL PERFORMANCE: A STUDY OF BRAZILIAN SCHOOL AGE CHILDREN
Estado nutricional
Hiperatividade
Inatenção
Conduta
Neurocomportamento
Alternative title
Crescimento, comportamento e desempenho neuropsicológico: estudo de escolares brasileirosAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Fernandes Figueira. Departamento de Pediatria , Setor de Neurociência. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal World Health Organization. Department of Nutrition for Health and Development. Geneva, Switzerland.
Universidade Federal World Health Organization. Department of Nutrition for Health and Development. Geneva, Switzerland.
Abstract in Portuguese
OBJETIVO: Examinar a associação entre crescimento, comportamento na sala de aula, rendimento acadêmico e desempenho neuropsicológico em escolares. MÉTODO: A estatura de 344 escolares da rede pública de Niterói foi medida através de procedimentos padronizados. Os professores preencheram duas escalas de avaliação comportamental e uma escala de avaliação do rendimento acadêmico. O exame neuropsicológico incluiu o Inventário da Preferência Manual de Edimburgo, o Teste do Equilíbrio da Haste e a Prancha de Purdue. Escores padronizados da estatura para a idade (HAZ) foram calculados com base em referência internacional. Escores padronizados (z) dos fatores das duas escalas de avaliação comportamental e das variáveis neuropsicológicas foram computados para cada criança com base em normas derivadas localmente. RESULTADOS: Escores HAZ apresentaram correlação negativa com fatores relacionados à hiperatividade, problemas de conduta, impulsividade e inatenção das escalas de avaliação comportamental. Ademais, quanto mais baixo o escore HAZ, pior se mostrou o rendimento acadêmico. CONCLUSÃO: Os resultados acrescentam à evidência de associação entre crescimento, comportamento na sala de aula e rendimento acadêmico.
Abstract
AIM: To assess the association between child growth and teacher-reported behavior and academic standing, and neuropsychological performance. METHOD: The heights of 344 public-school children were measured using standard procedures. Teachers were requested to complete two behavioral and one academic performance rating scales. Neuropsychological assessment consisted of the Edinburgh Handedness Inventory, the Steadiness Test and the Purdue Pegboard. Height-for-age z (HAZ) scores were calculated based on an international reference. Standard (z) scores for each factor of the first two behavioral rating scales and for each neuropsychological variable were computed for each child based on locally-derived norms. RESULTS: HAZ scores were negatively correlated with factors related to hyperactivity, conduct problem, impulsivity and inattention of the behavioral rating scales. In addition, the lower the HAZ score the worse the academic performance. CONCLUSION: These results add to the existing evidence indicating a strong association between growth status and child behavior and academic performance.
Keywords in Portuguese
CrescimentoEstado nutricional
Hiperatividade
Inatenção
Conduta
Neurocomportamento
Share