Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67034
TRABALHO DOCENTE: A CRISTALIZAÇÃO DE UMA METÁFORA
Trabajo docente: la cristalización de una metáfora
Santos, Gideon Borges dos | Date Issued:
2015
Alternative title
The work of teaching: the crystallisation of a metaphorTrabajo docente: la cristalización de una metáfora
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A exigência de lidar diretamente com a subjetividade faz com que a educação apresente características muito peculiares, que desbordam os limites de qualquer organização lógica. Este ensaio põe no centro de suas reflexões os limites da metáfora do trabalho na educação, em sua função de modelar e, assim, explicar a atividade docente. Como doadora de sentido universal para as atividades humanas, a metáfora do trabalho, que não se reduz ao simples deslocamento de palavra, mas à transposição de um sentido enraizado, tornou-se excessiva e insuficiente para se pensar a tarefa da formação humana. Nesse sentido, a introdução do conceito de ação para elucidar a atividade docente surge com potencial representativo para a prática do professor, ali onde a metáfora do trabalho não consegue realizar plenamente.
Abstract
The requirement of dealing directly with
subjectivity brings very peculiar characteristics to
education that go beyond the limits of any logical organization. This article focuses on the limits of the
metaphor of work in education, on its function of
modeling and, thus, explaining the teaching activity.
As a donor of a universal sense to human activities,
the metaphor of work, which cannot be reduced to the
simple displacement of words, rather to the transposition of ingrained sense, became excessive and insufficient to consider the task of human development. In
this sense, the introduction of the concept of action
to elucidate the teaching activity comes up with representative potential for the practice of the teacher, a place where the work metaphor cannot be fully realized.
Share