Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67110
CONTRIBUIÇÕES DA FORMAÇÃO TÉCNICA DO AGENTE COMUNITÁRIO DE SAÚDE PARA O DESENVOLVIMENTO DO TRABALHO DA EQUIPE SAÚDE DA FAMÍLIA
Contribución con el trabajo del equipo salud familiar en la formación técnica del agente comunitario de salud
Alternative title
Contribution to the work of the family health team in the technical training of the health community agentContribución con el trabajo del equipo salud familiar en la formación técnica del agente comunitario de salud
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo aborda os resultados de pesquisa realizada entre 2008 e 2011 no âmbito da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, cujo objeto foi a formação técnica do agente comunitário de saúde (ACS). O eixo central de análise foram as mudanças produzidas no processo de trabalho decorrentes da reorientação do modelo de atenção à saúde pretendida com a implantação da Estratégia Saúde da Família. Participaram da pesquisa 32 ACSs alunos do curso, oito profissionais das suas equipes e dois ACSs da diretoria do Sindicato de Agentes Comunitários de Saúde do Rio de Janeiro que não eram alunos do curso. De maneira geral, os entrevistados questionaram as conquistas pretendidas com a mudança no modelo de atenção. Quanto à contribuição da formação técnica para a atuação dos ACSs, existe uma contradição clara entre a percepção deles e a perspectiva de médicos e enfermeiros. Enquanto esses últimos perceberam poucas mudanças ocorridas na atuação dos ACSs em decorrência do curso realizado, os agentes foram unânimes em apontar mudanças em relação ao trabalho e à sua própria vida. A tensão na relação entre ACSs e demais profissionais da equipe esteve presente nos resultados da pesquisa e indica uma necessidade de aprofundamento dessa relação.
Abstract
This article presents the findings of a research project undertaken at Escola Politécnica de
Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV) (Joaquim Venâncio
Polytechnic School of Health/Oswaldo Cruz Foundation), which analyzed the Community Health Agents
(CHA) technical course between 2008 and 2011. The
research was developed from the point of view of
CHAs, and also from the point of view of the other
family health team members. The research used as
guideline the modifications produced in the work
process taking into account the changes introduced
in the health care model that had been intended with
the implementation of the Family Health Strategy.
Thirty-two CHAs students of the course, eight members of their teams and two CHA members of the head
office of SINDACS-RJ (Health Community Agents
Trade Union – Rio de Janeiro) which were not students took part in the research. In general terms,
the achievements that had been intended with the
changes in the health care model were disputed by interviewees. As for the contribution the technical
courses had on CHAs’ performance, there is a clear
contradiction between the perceptions of CHAs and
that of physicians and nurses. While the latter observed few changes after CHAs took the technical course,
the former unanimously pointed out changes not
only in their work but also in their lives. The tension
underlying the relations between the CHAs and the
other team members appeared in the research results.
Hence, there is a need to investigate into this matter.
Share