Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67123
OFICINAS DE MÚSICA E CORPO COMO DISPOSITIVO NA FORMAÇÃO DO PROFISSIONAL DE SAÚDE
Talleres de música y cuerpo como dispositivo en la formación del profesional de la salud
Arte e sensibilidades
Oficinas
Música e corpo
Alternative title
Music and body workshops as an instrument in training the health professionalTalleres de música y cuerpo como dispositivo en la formación del profesional de la salud
Author
Affilliation
Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo discute a importância de oficinas de música e corpo na formação do profissional de saúde. Para tanto, serão apresentadas e analisadas duas oficinas: "Clínica no coração da música: você escuta o que ouve?" e "O corpo e a clínica no coração da música". Participaram das oficinas docentes, funcionários e estudantes dos diferentes cursos de graduação da universidade. Entre os dados produzidos, a partir do método cartográfico, estão: as concepções de corpo pulsante, potente, criativo e vivo; as relações profícuas entre música, trabalho corporal e escuta clínica; as discussões sobre integralidade na saúde e o corpo; reflexões sobre cenários que permitam a experimentação da escuta e do corpo na formação de profissionais de saúde; e a oficina como dispositivo da formação centrada na experiência.
Abstract
This article discusses the importance of
music and body workshops in the training of health
professionals. It presents and analyzes two workshops: "Clinic at the heart of music: Do you listen to
what you hear?" and "The body and the clinic at the
heart of music." Faculty, staff, and students of different undergraduate courses at the university took
part in the workshops. Data produced from the mapping approach include the pulsating, powerful, creative and living body concepts; the fruitful relations
between music, body work and clinical listening; the
discussions on health and body integrality; reflections on scenarios that enable experimentation with
listening and body in the training of health professionals, and the workshop as a training instrument
focused on experience.
Keywords in Portuguese
Formação para o trabalho em saúdeArte e sensibilidades
Oficinas
Música e corpo
Share