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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67239
NARRATIVAS NA FORMAÇÃO COMUM DE PROFISSIONAIS DE SAÚDE
Narrativas en la formación común de profesionales de la salud
Narração
Prática Profissional
Capacitação Profissional
Educação Interprofissional
Alternative title
Narratives in the common training of health professionalsNarrativas en la formación común de profesionales de la salud
Author
Affilliation
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este texto relata a experiência de formação comum que ocorre desde 2007 no campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, no terceiro semestre de graduação, do eixo curricular trabalho em saúde. A experiência articula estudantes e docentes de diferentes áreas profissionais: educação física, fisioterapia, nutrição, psicologia e terapia ocupacional. São apresentadas as diretrizes e estratégias de organização do módulo 'Prática clínica integrada: análise de demandas e necessidades de saúde', que adota a produção de narrativas de histórias de vida e de questões de saúde de pessoas selecionadas por docentes em conjunto com as equipes da rede de serviços do município de Santos, São Paulo. As narrativas foram produzidas em encontros quinzenais dos estudantes com as pessoas acompanhadas em suas residências e de supervisões com os docentes. Realizouse análise de conteúdo de 120 relatórios de conclusão do módulo elaborados pelos estudantes nos anos de 2007 e 2008 visando identificar efeitos dessa proposta de formação. A elaboração de narrativas favoreceu aos estudantes ampliar a capacidade de escuta e a percepção da complexidade do processo saúdedoençacuidado, bem como de outros aspectos do que se tem denominado de 'clínica comum' às diversas profissões em saúde.
Abstract
This account reports on the experience of
the common training that has been taking place since
2007 at the Baixada Santista campus of the Federal
University of São Paulo (Southeast Brazil), in the third
semester of the undergraduate course, under the health
work axis of the curriculum. The experience includes
students and professors from different professional
areas, ranging from physical education, physical therapy, nutrition, psychology to occupational therapy.
The account presents the guidelines and strategies for
organizing the 'Integrated clinical practice: analysis
of health needs and demands' module, which adopts
the production of life history narratives and health
issues of people selected by professors together with
the teams of the service network from the municipality of Santos, state of São Paulo. The narratives
were produced in fortnightly meetings the students
held with accompanied people in their homes and
meetings held among supervisors and professors. The
content of 120 reports on the completion of the module, produced by the students in 2007 and 2008, was
analyzed aiming to identify the effects of the proposed training. Drafting the narratives helped the
students expand their listening capacity and their
perception of the complexity of the health-disease-
-care process, in addition to other aspects of what has
been called the 'common practice' in the various
health professions.
DeCS
Ocupações em SaúdeNarração
Prática Profissional
Capacitação Profissional
Educação Interprofissional
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