Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67249
DIFICULDADES, DESAFIOS E SUPERAÇÕES SOBRE EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA VISÃO DE ENFERMEIROS DE SAÚDE DA FAMÍLIA
Dificultades, retos y superaciones sobre educación en salud en la visión de enfermeros de salud familiar
Alternative title
Difficulties, challenges, and overcoming in health education in the view of family health nursesDificultades, retos y superaciones sobre educación en salud en la visión de enfermeros de salud familiar
Author
Affilliation
Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil.
Prefeitura de Taiobeiras. Departamento de Saúde e Saneamento. Taiobeiras, MG, Brasil / Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil / Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil / Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil.
Prefeitura de Taiobeiras. Departamento de Saúde e Saneamento. Taiobeiras, MG, Brasil / Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil / Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG, Brasil / Universidade Federal de São Paulo. Santos, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo apresenta dificuldades, desafios e superações dos enfermeiros da Estratégia Saúde da Família na prática da educação em saúde. Foram entrevistados oito profissionais de equipes de saúde da família do município de Montes Claros, Minas Gerais, tendo como instrumento de coleta de dados a entrevista não estruturada. Os dados coletados foram transcritos e analisados segundo a técnica da análise do discurso. Os resultados foram agrupados em categorias de análise. Na visão desses sujeitos, existem dificuldades no contexto do processo de trabalho da equipe, barreiras relacionadas à estrutura física e insuficiência de recursos materiais nas unidades de saúde. Eles relataram, também, os desencontros na relação com os usuários no desenvolvimento da educação em saúde. Percebe-se um movimento dialético da realidade, pois, ao mesmo tempo em que existem dificuldades a serem vencidas, há substanciais avanços com novas práticas, potencialmente transformadoras da realidade estudada. Considera-se a natureza dinâmica do processo de mudanças, com avanços e retrocessos, traduzindo uma realidade em constante devir.
Abstract
This study presents the difficulties, challenges, and overcoming of nurses of the Family Health
Strategy in the practice of health education. Eight
professionals from family health teams of the municipality of Montes Claros, state of Minas Gerais
(Southeast Brazil), were interviewed based on unstructured interviews. The data were transcribed and
analyzed pursuant to the discourse technique. The results were grouped into analysis categories. In these
subjects' view, there are difficulties in the teamwork
process, barriers in the physical structure, and a lack
of material resources at the healthcare facilities. They
also report inconsistencies in the relationship with
the users when undertaking health education. A dialectical movement of reality is noted because, while
there are difficulties to be overcome, substantial advances have been made with new practices that may
potentially transform the reality being studied. The
dynamic nature of the change process is taken into
account, with its advances and setbacks, which translate into a reality that is constantly under construction.
Share