Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67285
QUALIDADE DE VIDA DOS PROFESSORES DA ÁREA DE CIÊNCIAS EM ESCOLA PÚBLICA NO RIO GRANDE DO SUL
Alternative title
Quality of life of public school science teachers in Rio Grande do Sul, BrazilAuthor
Affilliation
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Centro Universitário Franciscano. Santa Maria, SC, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil.
Centro Universitário Franciscano. Santa Maria, SC, Brasil.
Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, RS, Brasil / Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Centro Universitário Franciscano. Santa Maria, SC, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Universidade Federal do Paraná. Curitiba, PR, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil.
Centro Universitário Franciscano. Santa Maria, SC, Brasil.
Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, RS, Brasil / Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Centro Universitário Franciscano. Santa Maria, SC, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, Brasil / Universidade Federal do Paraná. Curitiba, PR, Brasil.
Abstract in Portuguese
A investigação da qualidade de vida dos professores de ciências e a busca por melhorias que promovam um melhor desempenho desses profissionais no cotidiano das escolas podem ser uma forma de reduzir as desigualdades na educação no Brasil e favorecer o crescimento dos professores em nível educacional e social. Este estudo teve o objetivo de analisar indicadores físicos e mentais de qualidade de vida dos professores de ciências de uma escola pública localizada no interior do Rio Grande do Sul. Foram avaliadas informações acerca das características demográficas, econômicas, ocupacionais, atividades domésticas, esforços físicos, saúde física, saúde mental e os diagnósticos médicos mais referidos pelos professores desde o início do trabalho como docente. Como resultados, encontraram-se diversas queixas em relação à saúde e à qualidade de vida dos professores estudados, como nervosismo, rouquidão, dor nas costas, braços e pernas, além de formigamento e inchaço nas pernas. Conclui-se que o conhecimento dessas evidências pode contribuir para a construção de medidas para a reorganização da sistemática de trabalho e influenciar diretamente na qualidade de vida dos professores, gerando melhor desempenho na atividade de educar.
Abstract
The investigation regarding the quality
of life of science teachers and the search for improvements that ameliorate these professionals' performance in primary education schools can be a way to
reduce inequalities in education in Brazil and help
teachers progress, not only from the educational but
also from the social viewpoint. This study aimed to
analyze indicators of physical and mental quality of
life among science teachers in a public school located
in the interior of Rio Grande do Sul, Brazil. The information that was assessed included the demographic,
economic, occupational and domestic characteristics,
data on physical exertion and health, on mental
health conditions, as well as the medical diagnoses
most frequently mentioned by the teachers ever since
they started working in the profession. The teachers
brought up several complaints about their health and
quality of life, such as nervousness; hoarseness; back,
arm and leg pain; and tingling and swelling in the
legs. It was concluded that knowledge of this evidence may contribute to preparing measures for the
systematic reorganization of the work and directly
influence the teachers' quality of life, affording them
better performance in the activity of educating.
Share