Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67290
O TEATRO DE AUGUSTO BOAL E A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL EM SAÚDE
Goldschmidt, Irene Leonore | Date Issued:
2012
Alternative title
The theater of augusto boal and the vocational education in healthAuthor
Affilliation
Secretaria de Estado de Saúde do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente artigo discute as possibilidades da inserção do teatro na educação profissional em saúde, tendo como referência a proposta estética e pedagógica de Augusto Boal. A concepção de politecnia, ao defender para a formação dos trabalhadores uma integração entre trabalho, ciência e cultura, abre espaço para novas possibilidades nesse campo. Autores como Paulo Freire, na educação, e Augusto Boal, no teatro, convergem para a perspectiva de construção, por parte dos trabalhadores, de uma cultura e estética próprias, que reflitam sua concepção de mundo. Buscamos pensar de que forma as proposições teatrais de Augusto Boal podem ser apropriadas para o campo da educação em saúde, tentando estabelecer afinidades e relações entre essas duas práticas, dentro da ótica de uma educação para os trabalhadores da saúde que lhes propicie uma formação humana para além daquela requerida de forma mais imediatista pelo mercado de trabalho.
Abstract
This article discusses the possibilities of
including the performing arts in professional health
education based on the aesthetic and pedagogical proposal set forth by Augusto Boal. The polytechnic concept, by advocating that workers' training include an
integration of work, science and culture, opens space
for new possibilities in this field. Authors such as
Paulo Freire, in the field of education, and Augusto
Boal, in theater, converge towards the prospect of
the workers building both a culture and aesthetics of
their own to reflect their world view. Our goal was to
think about how Augusto Boal's theatrical propositions may be appropriate for the field of health education in an attempt to establish relationships and
affinities between these two practices, from the perspective of health worker education, that they will
provide the professionals with a more humanistic
type of training that will extend beyond the labor
market's more immediate requirements.
Share