Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67297
CLASSE HOSPITALAR: A ARTICULAÇÃO DA SAÚDE E EDUCAÇÃO COMO EXPRESSÃO DA POLÍTICA DE HUMANIZAÇÃO DO SUS
Humanização da Assistência
Hospitais
Capacitação Profissional
Educação em Saúde
Sistema Único de Saúde
Alternative title
Hospital class: coordination between health and education as an expression of the nhs' policy of humanizationAuthor
Affilliation
Secretaria Estadual da Saúde de São Paulo. Hospital Infantil Cândido Fontoura. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
A saúde é determinada por condições sociais, econômicas, educacionais, políticas e ambientais, extrapolando, portanto, a dimensão exclusivamente biológica. O presente trabalho tenta estabelecer uma reflexão interpretativa sobre os princípios do SUS e mostrar a interface deles com a proposta da classe hospitalar, uma modalidade de educação especial que estimula a construção de conhecimentos, a capacitação e o ensino de algumas habilidades, contribuindo para o desenvolvimento infantil. Tratase de um exercício de argumentação para o entendimento do papel da classe hospitalar na realização da atenção integral à saúde no Brasil. O desenvolvimento de atividades pedagógico-educacionais em hospitais permite oferecer às crianças e adolescentes hospitalizados a continuidade do seu aprendizado.
Abstract
Health is determined by social, economic,
educational, political and environmental conditions
and, as such, it ranges well beyond a solely biological
dimension. This article attempts to establish an interpretative reflection on the principles of the NHS and
to show the interface of such principles with the hospital class proposal, a type of special education that
encourages the construction of knowledge, training
and the teaching of a set of skills to contribute to development in childhood. This is an exercise of reasoning
conceived to understand the role played by the hospital class in the achievement of comprehensive health
care in Brazil. Providing educational activities in hospitals allows hospitalized children and adolescents to
carry on with their learning processes.
DeCS
Promoção da SaúdeHumanização da Assistência
Hospitais
Capacitação Profissional
Educação em Saúde
Sistema Único de Saúde
Share