Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67392
GRUPOS DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE: APRENDIZAGEM PERMANENTE COM PESSOAS SOROPOSITIVAS PARA O HIV
Alternative title
Health education groups: lifelong learning with hiv positive peopleAffilliation
Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Atualmente a epidemia de HIV/Aids está disseminada em todo o país e no mundo, infectando milhares de pessoas nos diferentes ciclos da vida. Deste modo, estratégias de prevenção, tanto individuais quanto coletivas, permanecem imprescindíveis para reduzir e controlar as taxas de transmissão. O objetivo do artigo é analisar as percepções dos profissionais de saúde sobre as práticas de educação em saúde realizadas por meio de ações coletivas com pessoas soropositivas para o HIV. Este estudo qualitativo de abordagem descritiva foi desenvolvido com profissionais de saúde em cinco instituições do município de Niterói, Rio de Janeiro. Foram utilizados a técnica de entrevistas semiestruturadas e o método de análise de conteúdo. A educação em saúde é vista pelos profissionais como modos de ensino e aprendizado, repasse de informações, troca de ideias e experiências, bem como crescimento mútuo, processo reflexivo e participativo, que contribui para minimizar sofrimentos, trabalhar expectativas e emoções, além de promover cidadania e qualidade de vida. As ações de educação em saúde possibilitariam recriar momentos participativos, interativos, cooperativos e inclusivos; suscitar desdobramentos socioafetivos e compromissos sociopolíticos; aproximar e humanizar as relações interpessoais; garantir acesso às medidas de prevenção, bem como auxiliar a produção de cuidados integrais capazes de promover saúde
Abstract
The HIV/AIDS epidemic is widespread
throughout the country and the world, having infected thousands of people in different life cycles. Thus,
prevention strategies, both individual and collective,
remain essential to reduce and control transmission
rates. The purpose of this article is to analyze the
health professionals' perceptions about health education practices carried out via collective actions among
HIV-positive people. This qualitative study, which
uses a descriptive approach, was developed alongside
health professionals from five institutions in the city
of Niterói, Rio de Janeiro. We used the semistructured
interview technique and the content analysis method.
The professionals view health education not only
as a way to teach and learn, transfer information,
exchange ideas and experiences, but also as a tool
mutual growth, a reflective and participatory process
that helps minimize suffering, to work on expectations and emotions, and to foster citizenship and
quality of life. Health education actions enable the
recreation of participatory, interactive, cooperative,
and inclusive moments; they lead to social and affective development and to socio-political commitments;
they draw people closer and humanize interpersonal
relationships; they ensure access to prevention, and
help produce comprehensive care that can promote
health.
Share