Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67440
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record3
CITATIONS
3
Total citations
0
Recent citations
0.78
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
NAS TRILHAS DA ATIVIDADE: ANÁLISE DA RELAÇÃO SAÚDE-TRABALHO DE UMA PROFESSORA DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
Alternative title
In the tracks of the activity: analysis of the health-work relation of a scholastic physical education teacherAffilliation
Universidade Federal do Espírito Santo. Centro de Educação Física e Desportos. Laboratório de Estudos em Educação Física. Vitória, ES, Brasil.
Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Psicologia. Programas de Pós-Graduação em Educação e Psicologia Institucional. Vitória, ES, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Psicologia. Programas de Pós-Graduação em Educação e Psicologia Institucional. Vitória, ES, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Trata-se de um estudo sobre a análise da atividade de uma professora de Educação Física em sua primeira experiência como docente em uma escola pública polivalente da rede estadual do Espírito Santo. Busca compreender como são engendradas as estratégias no cotidiano escolar que permitiram à professora produzir saúde e escapar ao adoecimento. A metodologia adotada se construiu com as ferramentas conceituais-metodológicas formuladas pela ergologia, combinando técnicas de produção de dados, como diários, entrevistas e autoconfrontação das mesmas. A análise da atividade docente constata a incessante luta da professora em meio aos usos de si por si e aos usos de si pelos outros.
Abstract
The paper is about an analysis of the activity of a physical education teacher in her first experience as a teacher in a polyvalent public school of the
state net of teaching in Espírito Santo state. It aims at
understanding how engendered the strategies in the
school daily life that enabled Physical Education
teachers to work with health and escape from sickening are. The methodology used is constituted through
the conceptual-methodological tools formulated by
ergology, combining techniques of data production,
like journals, interviews and their self confrontation.
The teaching activity analysis finds the incessant
struggle of the teachers amid the uses of themselves
and the uses of themselves by others.
Share