Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67504
BIBLIOTECA INFANTOJUVENIL DO MUSEU NACIONAL: UMA POLÍTICA DE SELEÇÃO PARA A FORMAÇÃO DO ACERVO
Biblioteca Infantojuvenil
Educação
Educação Patrimonial
Desenvolvimento de Coleções
Seleção
Children and Youth Library
Education
Heritage Education
Collection Development
Selection
Pinto, Kamila Medeiros | Date Issued:
2024
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa foi a elaboração de uma política de seleção de acervos para a nova Biblioteca Infantojuvenil do Museu Nacional. Para tanto foi necessário analisar historicamente como se deu a abertura do Museu Nacional para o público, a partir da visão das diversas gestões institucionais, bem como o papel e a atuação da Biblioteca Central (criada em 1863) e da Biblioteca Francisca Keller (criada em 1968) no desempenho do atendimento ao público. No segundo capítulo nosso olhar se voltou para a missão educativa do Museu Nacional, projetada pela Seção de Assistência ao Ensino, à luz das teorias sobre educação patrimonial e educação museal. A elaboração de critérios para a Política de Seleção teve início com um estudo de comunidade, que consistiu na aplicação de questionário para estudantes e docentes do 1º e 2º anos do ensino médio do Colégio de Aplicação da UFRJ, cujos resultados encontram-se descritos no terceiro capítulo, onde se encontrará também uma revisão da literatura sobre políticas de desenvolvimento de coleções. Além disso, para o entendimento das temáticas que o Museu Nacional está projetando para suas exposições em 2026, utilizamos o Guia de Novas Exposições Permanentes do MN/UFRJ como instrumento auxiliar. Como produto da pesquisa, apresentamos a Política de Seleção, que visa estabelecer as diretrizes para a formação e o desenvolvimento do acervo da Biblioteca Infantojuvenil do Museu Nacional do Rio de Janeiro, que se integra ao Sistema de Bibliotecas e Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (SIBI/UFRJ).
Abstract
The aim of this research was to draw up a collection selection policy for the National Museum's new Children's Library. In order to do this, it was necessary to analyze historically how the National Museum was opened to the public, from the point of view of the various institutional managements, as well as the role and performance of the Central Library (created in 1863) and the Francisca Keller Library (created in 1975) have played in serving the public. In the second chapter, we looked at the National Museum's educational mission, designed by the Teaching Service Section, in the light of theories on heritage education and museum education. The development of criteria for the Selection Policy began with a community study, which consisted of applying a questionnaire to students and teachers from the 1st and 2nd years of high school at the UFRJ College of Application, the results of which are described in the third chapter, which also includes a review of the literature on collection development policies. In addition, in order to understand the themes that the National Museum is planning for its exhibitions in 2026, we used the Guide to New Permanent Exhibitions of the MN/UFRJ as an auxiliary tool. As a product of the research, we present the Selection Policy, which aims to establish the guidelines for the formation and development of the collection of the Children's Library of the National Museum of Rio de Janeiro, which is part of the Library System of the National Museum of Rio de Janeiro.
Keywords in Portuguese
Museu NacionalBiblioteca Infantojuvenil
Educação
Educação Patrimonial
Desenvolvimento de Coleções
Seleção
Keywords
National MuseumChildren and Youth Library
Education
Heritage Education
Collection Development
Selection
Share