Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67509
PRÁTICAS INTEGRATIVAS E COMPLEMENTARES DE DESAFIOS PARA A EDUCAÇÃO
Alternative title
Integrative and complementary practices of challenges for educationAffilliation
Universidade Federal da Grande Dourados. Dourados, MS, Brasil / Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Departamento de Prática de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Departamento de Prática de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Departamento de Prática de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este ensaio analisa as Práticas Integrativas e Complementares (PICs) e objetiva mostrar as germinais (e potenciais) experiências de formação de profissionais nessa área com perfil para atuar no Sistema Único de Saúde (SUS). É apresentado um estado da arte de cursos na área das PICs, buscando sua interface com a Saúde Coletiva. Utilizaram-se autores das áreas de PICs e material da Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares do Ministério da Saúde. Realizaram-se pesquisa conceitual sobre cursos que oferecem tais práticas e contatos com associações e coordenações de cursos dessas práticas. É possível afirmar-se que as PICs podem ser consideradas como estratégias de revitalização do sistema de saúde e de mudança no padrão biologizante e medicalizante do cuidado e da promoção da saúde. No entanto, evidencia-se o despreparo político e técnico de profissionais da saúde para atuar com PICs no SUS. Assim, julga-se essencial fomentar um processo educativo que forme profissionais das PICs em sintonia com as diretrizes do SUS e com os princípios da Saúde Coletiva.
Abstract
This essay analyzes the Integrative and
Complementary Practices (PICs) and seeks to show
the germinal (and potential) experiences of training
professionals in this area with a profile to work in the
Single Health System (SUS). The state of the art in
courses offered in the PIC area is presented seeking
their interface with Collective Health. Authors writing
about the PIC areas and the Ministry of Health's National Policy on Integrative and Complementary Practices were used. A conceptual survey was carried out
on courses that offer such practices and contacts
made with associations and coordinators of courses
taught on them. It can be stated that the PICs can be
considered revitalization strategies for the health system and can change the biologizing and medicalizing
standard to care for and promote health. However,
the health professionals' lack of political and technical preparedness to work with PICs in the SUS is
noticeable. Thus, it is considered essential to form an
educational process that trains PIC professionals in
tune with the SUS guidelines and with the principles
of Collective Health.
Share