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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67673
TRABALHO, EDUCAÇÃO E SAÚDE NA PERSPECTIVA DAS CONCEPÇÕES DE ENFERMEIROS EM ATIVIDADE DOCENTE
Alternative title
Work, education and health from the perspective of the conception of nurses in the teaching activityAffilliation
Universidade Federal do Espírito Santo. Centro Universitário Norte do Espírito Santo. São Mateus, ES, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Departamento de Enfermagem Fundamental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Departamento de Enfermagem Fundamental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo busca apresentar e discutir as concepções de enfermeiros docentes sobre trabalho, educação e saúde. Para tal, foram entrevistados sete professores de enfermagem que atuam em uma instituição de ensino superior no estado do Rio de Janeiro. Os relatos obtidos apontaram para dupla face do trabalho, relacionado concomitantemente com satisfação e sofrimento, identificados, respectivamente, pela criatividade/autonomia e obrigatoriedade/precarização. Foi identificada, ainda, a influência das políticas neo-liberais no trabalho nas áreas da educação e saúde. Questões relacionadas à educação se concentraram na discussão da construção coletiva dos conhecimentos e da formação cidadã. Já com relação à saúde, as concepções dos docentes entrevistados apresentaram conceitos de promoção da saúde e seus determinantes. As interfaces entre trabalho, educação e saúde foram percebidas sob aspectos diferenciados, chamando atenção para a necessidade de múltiplas transformações nas três áreas para efetivação da qualidade destas relações.
Abstract
This article seeks to present and discuss the
concepts nursing teachers have about work, education and health. To this end, we interviewed seven
nursing teachers who work at a higher education institution in the state of Rio de Janeiro. The reports
that were obtained pointed to the double side of the
work, related, concurrently, with satisfaction and distress, identified, respectively, by creativity/autonomy
and obligation/insecurity. The influence neoliberal
policies have on employment and in the education
and health areas was also noticed. Issues related to education focused on discussing the collective construction of knowledge and civic education. Regarding
health, meanwhile, the perceptions of the educators
who were interviewed involved concepts of promoting health and its determining factors. The interfaces
among work, education and health were perceived in
different ways, calling attention to the need for multiple changes in these three areas in order for it to be
possible to achieve quality in these relations.
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