Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67783
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record3
CITATIONS
3
Total citations
0
Recent citations
0.59
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
AS ATRIBUIÇÕES DO TÉCNICO DE SAÚDE BUCAL: SISTEMATIZAÇÃO DE PRÁTICAS
Alternative title
The attributions of the oral health technician: practice systematizationAuthor
Affilliation
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Associação Brasileira de Odontologia. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Faculdade de Odontologia de Bauru. Bauru, SP, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Associação Brasileira de Odontologia. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Faculdade de Odontologia de Bauru. Bauru, SP, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte. Belo Horizonte, MG, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
Diante da necessidade de diretrizes para a atuação clínica do técnico de saúde bucal (TSB), anterior à lei n.º 11.889/2008, que regulamentou a sua prática profissional, realizou-se em 2008 uma pesquisa-ação em 12 centros de saúde, com 350 usuários, 22 TSB e 22 cirurgiões-dentistas. Teve como objetivo sistematizar as atribuições dos TSB no município de Belo Horizonte. Tratou-se de um estudo de natureza qualitativa, a partir de entrevista, grupo focal, oficina e observação participante. A técnica de análise de conteúdo foi utilizada para exame minucioso das informações, das quais apreenderam-se as seguintes categorias: fundamentação da prática e padronização das ações; valorização profissional e estratégias de resistência; avanços e desafios; e modalidade de pesquisa-ação. A transformação do espaço laboral em local de aprendizagem possibilitou avanços como cooperação e corresponsabilização. Uma boa supervisão do cirurgião-dentista propiciou qualidade às atribuições executadas pelo TSB, mesmo no tratamento restaurador atraumático.
Abstract
Given the need for guidelines for oral
health technicians (OHT) to undertake their activities, prior to Act 11889/2008, which regulated this
category's professional practice, a research-action was
carried out in 2008 at 12 health centers and involved
350 users, 22 OHTs, and 22 dentists. The goal was
to systematize the OHTs' attributions in the city of
Belo Horizonte. This was a qualitative study, based on
interviews, focus groups, workshops, and participant
observation. The content analysis technique was used to
carefully examine the information, and the following
categories were gathered based on it: practice substantiation and action standardization; professional
appreciation and resistance strategies; progress made
and challenges; and research-action mode. Transforming
the work place into a place of learning allowed for
advances such as cooperation and co-responsibility.
Good supervision by the dentist has provided quality
to the work done by the OHTs, even in the atraumatic
restorative treatment.
Share