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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67853
FORMAÇÃO TÉCNICA DE AGENTE COMUNITÁRIO INDÍGENA DE SAÚDE: UMA EXPERIÊNCIA EM CONSTRUÇÃO NO RIO NEGRO
Agentes Comunitários de Saúde
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Alternative title
Technical training of indigenous community health agents: an under construction experience in Rio NegroAuthor
Affilliation
Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Leônidas e Maria Deane. Manaus, AM, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Universidade do Estado do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Leônidas e Maria Deane. Manaus, AM, Brasil.
Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Leônidas e Maria Deane. Manaus, AM, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Leônidas e Maria Deane. Manaus, AM, Brasil.
Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Leônidas e Maria Deane. Manaus, AM, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este relato descreve a experiência de formação técnica profissionalizante de 250 agentes comunitários indígenas de saúde vinculados ao Distrito Sanitário Especial Indígena do Rio Negro, no estado do Amazonas. A iniciativa promove a elevação da escolaridade e o respeito às especificidades culturais dos alunos. Os eixos pedagógicos 'cultura', 'território', 'política', 'cuidado', 'informação', 'educação' e 'planejamento em saúde' estruturam uma matriz curricular operacionalizada por meio do ensino pela pesquisa, multilinguismo, multidisciplinaridade e intersetorialidade, em consonância com os princípios da educação escolar indígena, da atenção diferenciada à saúde dos povos indígenas e dos referenciais curriculares de formação técnica de agente comunitário de saúde. O processo pedagógico estimula a obtenção de habilidades e competências para diagnosticar e monitorar a situação de saúde e condições de risco e vulnerabilidade das populações indígenas rionegrinas, para subsidiar ações de prevenção, promoção, tratamento e reabilitação nas diversas fases da vida e desenvolver ação política e comunitária nas lutas pela melhoria da saúde. Resultados preliminares da experiência mostram o reconhecimento e fortalecimento do trabalho dos agentes indígenas de saúde, a melhoria da qualidade do trabalho em saúde na comunidade e a maior satisfação dos líderes do movimento indígena pela ampliação do acesso à educação qualificada e diferenciada.
Abstract
This report describes the experience of the
technical professional training of 250 indigenous
community health agentslinked to the SpecialIndigenous
Sanitary District of Rio Negro in the state of Amazonas.
The initiative promotes the increase of the level of
education and the respect towards the specific cultural
features of the students. The main pedagogical
elements, 'culture', 'territory', 'policy', 'care', 'information', 'education', and 'health planning' form a
curriculum matrix that is operationalized through
teaching based on research, multilinguism, multidisciplinarism, and intersectoralism, in tune with
the principles of indigenous education, the special
attention to the health of indigenous peoples, and
of curriculum references of the technical training of
community health agents. The pedagogy process
fosters the acquisition of skills and competencies to
diagnose and monitor health conditions and the risk
and vulnerability of indigenous populations, in order
to support preventive actions, promotion, treatment,
and rehabilitation at the different stages of life,
and develop political and communal action in
the fight for better health. Preliminary results of the
experience show the recognition and strengthening
of the indigenous health agents work, the improving
the quality of health work in the community, and the
highest level of satisfaction of the leaders of the
indigenous movement, by broadening the access to a
qualified and specialized education.
DeCS
Saúde de Populações IndígenasAgentes Comunitários de Saúde
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
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