Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68030
TEORIA E PRÁXIS E O ANTAGONISMO ENTRE A FORMAÇÃO POLITÉCNICA E AS RELAÇÕES SOCIAIS CAPITALISTAS
Frigotto, Gaudêncio | Date Issued:
2009
Alternative title
Theory and practice and antagonism between polytecnic training and capitalist social relationsAuthor
Affilliation
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente texto busca explicitar a concepção de educação e de projeto de sociedade que está na origem e desenvolvimento da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, tarefa teórica e ético-política que se impõe com o início do Programa de Pós-graduação strictu sensu de Educação Profissional em Saúde. Enfatiza-se, nesta análise, que o tempo histórico que vivemos é de regressão no campo social, político e educacional e que, portanto, os desafios do curso de mestrado que se inicia são mais complexos. Trata-se de produzir, mediados pela teoria, a compreensão da urgência de se construir, desde agora, na disputa contra-hegemônica, processos educativos que conduzam as novas gerações a entender o caráter cada vez mais inviável da sociedade capitalista centrada na competição, desperdício, consumo e violência. Com base nesta compreensão, produzir a subjetividade coletiva da necessidade política da práxis revolucionária para a superação da sociedade capitalista.
Abstract
This text seeks to explain the conception of
education and of society’s project which is in the origin
and development of the Polytechnic School of Health
Joaquim Venancio, a theoretical task and a ethically
based policy that imposes itself with the beginning of
the Post-graduate program strictu sensu in Professional
Education in Health. It is emphasized in this analysis
that the historical time we live in is of regression in the
social, political and educational fields and, therefore,
the challenges of the master’s program that is starting
are more complex. It is intended to develop, based on
theory, the understanding of the urgency to build educational processes that bring the new generations to
understand capitalist’ssociety’s character which becomes
more and more not viable and focused on competition,
waste, consumption and violence, and, based on this
understanding, to produce a collective understanding
of the political imperative of a revolutionary approach
to overcome the capitalist society.
Share