Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68245
Type
Book chapterCopyright
Restricted access
Embargo date
2125-01-24
Collections
Metadata
Show full item record
DA ARTE DOS INSANOS À ARTE MODERNA: SABERES PSI E VANGUARDAS NO BRASIL (1928-1948)
Facchinetti, Cristiana | Date Issued:
2023
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O capítulo examina a relação entre as práticas psiquiátricas e o movimento artístico moderno no Brasil, especialmente durante as décadas de 1920 a 1948. Aborda como a arte produzida por pacientes de instituições psiquiátricas influenciou e foi influenciada pelas vanguardas artísticas do período. O capítulo destaca iniciativas como as exposições de obras criadas por internos do Hospital de Juqueri, organizadas pelo médico e psiquiatra Osório César. Ele acreditava no valor artístico e terapêutico dessas produções, promovendo um diálogo entre a arte e a psicopatologia. As exposições permitiram que artistas como Tarsila do Amaral e outros modernistas reconhecessem o impacto da expressão artística dos pacientes na arte moderna brasileira. O texto também explora a interação entre as teorias psiquiátricas e a experimentação artística, sugerindo que as produções dos "insanos" não apenas revelavam traços psicológicos, mas também questionavam as fronteiras entre sanidade, criatividade e inovação estética, enriquecendo o cenário cultural da época.
Abstract
The chapter examines the relationship between psychiatric practices and the modern artistic movement in Brazil, especially during the decades from 1920 to 1948. It addresses how art produced by patients in psychiatric institutions influenced and was influenced by the artistic avant-gardes of the period. The chapter highlights initiatives such as the exhibitions of works created by inmates at Juqueri Hospital, organized by the doctor and psychiatrist Osório César. He believed in the artistic and therapeutic value of these productions, promoting a dialogue between art and psychopathology. The exhibitions allowed artists such as Tarsila do Amaral and other modernists to recognize the impact of patients' artistic expression on Brazilian modern art. The text also explores the interaction between psychiatric theories and artistic experimentation, suggesting that the productions of the "insane" not only revealed psychological traits, but also questioned the boundaries between sanity, creativity and aesthetic innovation, enriching the cultural scene of the time.
Share