Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68922
EDUCAÇÃO DE QUALIDADE: UM DOS DILEMAS FUNDAMENTAIS PARA A DEFINIÇÃO DAS POLÍTICAS EDUCATIVAS
Qualidade da educação
Estratégias políticas educacionais
Educação e ideologia
Quality of education
Educational policy strategies
Education and ideology
Bianchetti, Roberto Gerardo | Date Issued:
2008
Alternative title
Education of quality: one of the fundamental dilemmas for the definiton of educational policiesAuthor
Affilliation
Universidade Nacional de Salta. Salta, Argentina / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
'Educação de qualidade' e 'qualidade da educação' são termos repetidos nos documentos e discursos que acompanham as propostas de ação no terreno educativo e que são utilizados para justificar determinadas estratégias de políticas educativas. Este artigo busca explicitar estes conceitos, considerando que os diferentes usos ou suas diferentes interpretações podem ser conseqüência dos processos histórico-sociais que atravessaram os países nas últimas décadas. O estudo afirma que o conceito de 'qualidade' converte-se num dilema para a definição das políticas educacionais, já que pode ser utilizado com sentidos e conteúdos muito diferentes, e, em alguns casos, antagônicos. Reconhece também a existência de um conteúdo ideológico do conceito quando vinculado à educação.
Abstract
‘Education of quality’ and ‘quality of education’ are terms repeated in documents and speeches that go with propositions of action in educational field and that are used to justify specific strategies
of educational policies. This article intends to explain
these concepts, considering that the different uses or
different interpretations might be consequences of
historical-social processes that pervaded countries in
the last decades. The study sustains that the concept
of ‘quality’ becomes a dilemma for the definition
of educational policies, because it can be used with
very different senses and contents and, in some
cases, antagonical, and recognizes the existence of
an ideological content of the concept when linked
to education.
Keywords in Portuguese
Educação de qualidadeQualidade da educação
Estratégias políticas educacionais
Educação e ideologia
Keywords
Quality educationQuality of education
Educational policy strategies
Education and ideology
Share