Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68974
FORMAÇÃO PROFISSIONAL NO SUS: OPORTUNIDADES DE MUDANÇAS NA PERSPECTIVA DA ESTRATÉGIA DE SAÚDE DA FAMÍLIA
Alternative title
Professional qualification in the sus: opportunity for change in the family health strategyAffilliation
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Caicó, RN, Brasil / Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN, Brasil.
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Lagoa Nova, RN, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Lagoa Nova, RN, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo propõe uma reflexão sobre as transformações na formação profissional em saúde, tendo como referência as competências do setor da saúde e da educação no ordenamento dos profissionais em consonância com a construção do Sistema Único de Saúde e de suas políticas, na perspectiva da Estratégia Saúde da Família. O texto enfoca avanços na formulação da política de recursos humanos em saúde no Brasil, no que diz respeito à reorganização das instituições de ensino superior e às oportunidades de reorientação de novos modelos pedagógicos no desenvolvimento de profissionais de saúde conhecedores dos problemas sociais e de saúde da população, capazes de intervir na reorganização do setor. Neste sentido, contribui com discussões na área de recursos humanos em saúde, oferecendo subsídios à reflexão da formação profissional para o Sistema Único de Saúde/Estratégia Saúde da Família.
Abstract
This article proposes a reflection on the
transformations that have been taking place in professional training in health, using the health sector and
education competencies as a reference in the professionals’ ordainment in consonance with the construction of the Single Health System and of its policies
from the Family Health Strategy perspective. The text
focuses on the progress made in the formulation of the
health human resource policy in Brazil with regard to
the reorganization of the higher education institutions and opportunities for the reorientation of new
pedagogic models to develop health professionals
who are knowledgeable of the population’s social
problems and health, becoming capable of intervening in the sector’s reorganization. In this regard, it
contributes to the discussions in the health human resource area, offering subsidies to a reflection on professional qualification for the Single Health System/Family Health Strategy.
Share