Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69446
EQUOTERAPIA, SAÚDE E ESPORTE: FIGURAÇÕES DA PRÁTICA NO RIO GRANDE DO SUL, 1970-2000
Alternative title
Equine-assisted therapy, health and sports: figurations of the practice in the state of Rio Grande do Sul, 1970-2000Affilliation
Universidade Estadual de Montes Claros. Departamento de Educação Física e do Desporto. Montes Claros, MG, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano. Porto Alegre, RS, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança. Porto Alegre, RS, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano. Porto Alegre, RS, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
Com base nos pressupostos teóricos de Norbert Elias, objetivou-se compreender as figurações da equoterapia no Rio Grande do Sul no período demarcado entre 1970 e 2000. Para tanto, o corpus documental da pesquisa foi composto por documentos oficiais, jornais e revistas. A partir do conceito de figuração, a documentação analisada evidenciou elementos técnicocientíficos, acoplados às áreas da saúde, educação e equitação, provenientes do hipismo e compartilhados na prática da equoterapia. As interrelações estabelecidas entre essas áreas possibilitaram que tal prática congregasse atributos e representações emanadas do cenário hípico. Assim, constituíramse outras figurações no campo da equoterapia, envolvendo relações entre entidades que congregavam militares e civis.
Abstract
Based on the theoretical assumptions of Norbert Elias, we sought to understand the figurations of equine-assisted therapy in Rio Grande do Sul from 1970 to 2000. To this end, the research corpus consisted of official documents, newspapers and magazines. Based on the concept of figuration, the documentation analyzed demonstrated technical-scientific elements
linked to the fields of healthcare, education and horseback riding, coming from equestrianism and shared in the practice of equine-assisted therapy. The interrelations established between these different areas allowed the practice to take on attributes and representations emanating from the equestrian world. Thus, other figurations were developed in the field of equine-assisted therapy involving relationships between military and civil entities.
Share