Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69489
O DISCURSO DA BIOÉTICA NA FORMAÇÃO DO SUJEITO TRABALHADOR DA SAÚDE
Ramos, Flávia Regina Souza | Date Issued:
2007
Alternative title
The discourse of bioethics in the formation of the health care professional subjectAuthor
Affilliation
Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil / Universidade de Lisboa. UL, Portugal.
Abstract in Portuguese
O artigo sintetiza alguns resultados de pesquisa documental, especificamente de um de seus objetivos, o de discutir o ensino de ética e bioética no processo de formação de médicos e enfermeiros, a partir da mediação textual levantada em documentos acadêmicos e produção científica sobre temas relacionados. Adotou-se a abordagem pós-estruturalista de Michel Foucault, utilizando-se como fonte documentos acadêmicos dos cursos de enfermagem e medicina de quatro universidades federais do sul do país. Discutiu-se a inserção dos temas éticos/bioéticos nas propostas de formação profissional com o intuito de problematizar o modo como os desdobramentos (estratégicos e tecnológicos) deste discurso penetram no processo de construção dos sujeitos trabalhadores da saúde e geram determinados modos de conceber e intervir destes sujeitos. Ressalta-se a condição da bioética como um saber silenciado e invisibilizado, mas não menos produtivo, pela forma como seu potencial questionador e crítico é reduzido a um conjunto de formulações deslocadas de seu entorno de debate. Tal condição relaciona elementos do processo de emergência do discurso da bioética com as rotas já desenhadas para o que historicamente se definiu como formação ética desses profissionais.
Abstract
The article summarizes results from documental research − more particularly from one of
the aims of such research, that of discussing the
teaching of ethics and bioethics in the process of
doctor and nurse training − by means of textual
mediation in academic papers and scientific production on related themes. The methodology
employed was Michel Foucault’s post-structuralist
approach; the source texts were academic documents from medicine and nurse training courses
from four federal universities in southern Brazil.
The insertion of ethical/bioethical issues in the
professional formation was examined so as to question how the (strategic and technological) unfoldings of this discourse penetrate in the process of
constructing health care professional subjects, and
generate certain modes of conceiving and of intervening by these subjects. We would like to emphasise the condition of bioethics as a silenced and
invisible knowledge − but nevertheless productive − since its questioning and critical potential
is reduced to a set of formulations isolated from the
surrounding debates. Such condition links elements that are in the process of emerging in the
bioethical discourse with the already established
routes for what has been historically defined as
ethical formation of health care professionals.
Share