Author | Lima, Ana Laura Godinho | |
Access date | 2025-04-09T14:36:52Z | |
Available date | 2025-04-09T14:36:52Z | |
Document date | 2020 | |
Citation | LIMA, Ana Laura Godinho. O evolucionismo na psicologia educacional: uma análise historiográfica. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 27, n. 3, p. 819-836, 2020. | en_US |
ISSN | 0104-5970 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69508 | |
Description | A revista História, Ciências, Saúde - Manguinhos é uma publicação da Casa de Oswaldo Cruz (COC/Fiocruz). Este artigo não possui autoria vinculada com a Fiocruz. | en_US |
Abstract in Portuguese | Analisa-se o discurso sobre o desenvolvimento humano veiculado em manuais de psicologia educacional destinados à formação docente. Caracteriza-se nesses discursos a presença
da “teoria da recapitulação”. Essa teoria, elaborada por Ernst Haeckel no campo da embriologia no final do século XIX, afirma que o indivíduo atravessa diversos estágios de
desenvolvimento, que correspondem à forma adulta de seus antepassados na sequência evolutiva. Foi apropriada pela psicologia e serviu como modelo explicativo para diversos
aspectos do desenvolvimento, desde as diferenças individuais e grupais na forma e no tamanho do cérebro até a evolução da linguagem e da moral. A análise recorre aos escritos de Michel Foucault acerca da análise do discurso e de Nikolas Rose a respeito da história da psicologia. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Fiocruz/COC | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Ernst Haeckel (1834- 1919) | en_US |
Subject in Portuguese | Michel Foucault (1926-1984) | en_US |
Subject in Portuguese | Nikolas Rose (1947-) | en_US |
Subject in Portuguese | Psicologia do desenvolvimento | en_US |
Subject in Portuguese | Formação de professores | en_US |
Title | O evolucionismo na psicologia educacional: uma análise historiográfica | en_US |
Alternative title | Evolutionary theory in educational psychology: a historiographical analysis | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702020000400007 | |
Abstract | We analyze the discourse on human development in educational psychology manuals written for teacher training. “Recapitulation theory” is seen in this discourse. This theory, developed by Ersnt Haeckel in the field of embryology in the late nineteenth century, asserts that individuals pass through different development stages that correspond to the adult form of their
ancestors in the evolutionary sequence. It was appropriated by psychology and served as an explanatory model for various different aspects of development, for everything from
individual and group differences in the shape and size of the brain to the evolution of language and morals. The analysis refers to the writings of Michel Foucault on discourse analysis and to those of Nikolas Rose on the history of psychology. | en_US |
Affilliation | Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil. | en_US |
Subject | Ernst Haeckel (1834-1919) | en_US |
Subject | Michel Foucault (1926-1984) | en_US |
Subject | Nikolas Rose (1947-) | en_US |
Subject | Developmental psychology | en_US |
Subject | Teacher training | en_US |
DeCS | Desenvolvimento Humano | en_US |
DeCS | Psicologia Educacional | en_US |
DeCS | Embriologia | en_US |
DeCS | Individualidade | en_US |
DeCS | História do Século XIX | en_US |
e-ISSN | 1678-4758 | |