Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69508
O EVOLUCIONISMO NA PSICOLOGIA EDUCACIONAL: UMA ANÁLISE HISTORIOGRÁFICA
Michel Foucault (1926-1984)
Nikolas Rose (1947-)
Psicologia do desenvolvimento
Formação de professores
Michel Foucault (1926-1984)
Nikolas Rose (1947-)
Developmental psychology
Teacher training
Psicologia Educacional
Embriologia
Individualidade
História do Século XIX
Lima, Ana Laura Godinho | Date Issued:
2020
Alternative title
Evolutionary theory in educational psychology: a historiographical analysisAuthor
Affilliation
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Analisa-se o discurso sobre o desenvolvimento humano veiculado em manuais de psicologia educacional destinados à formação docente. Caracteriza-se nesses discursos a presença
da “teoria da recapitulação”. Essa teoria, elaborada por Ernst Haeckel no campo da embriologia no final do século XIX, afirma que o indivíduo atravessa diversos estágios de
desenvolvimento, que correspondem à forma adulta de seus antepassados na sequência evolutiva. Foi apropriada pela psicologia e serviu como modelo explicativo para diversos
aspectos do desenvolvimento, desde as diferenças individuais e grupais na forma e no tamanho do cérebro até a evolução da linguagem e da moral. A análise recorre aos escritos de Michel Foucault acerca da análise do discurso e de Nikolas Rose a respeito da história da psicologia.
Abstract
We analyze the discourse on human development in educational psychology manuals written for teacher training. “Recapitulation theory” is seen in this discourse. This theory, developed by Ersnt Haeckel in the field of embryology in the late nineteenth century, asserts that individuals pass through different development stages that correspond to the adult form of their
ancestors in the evolutionary sequence. It was appropriated by psychology and served as an explanatory model for various different aspects of development, for everything from
individual and group differences in the shape and size of the brain to the evolution of language and morals. The analysis refers to the writings of Michel Foucault on discourse analysis and to those of Nikolas Rose on the history of psychology.
Keywords in Portuguese
Ernst Haeckel (1834- 1919)Michel Foucault (1926-1984)
Nikolas Rose (1947-)
Psicologia do desenvolvimento
Formação de professores
Keywords
Ernst Haeckel (1834-1919)Michel Foucault (1926-1984)
Nikolas Rose (1947-)
Developmental psychology
Teacher training
DeCS
Desenvolvimento HumanoPsicologia Educacional
Embriologia
Individualidade
História do Século XIX
Share