Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69522
EDUCAÇÃO PROFISSIONAL EM SAÚDE: REFLEXÕES SOBRE A AVALIAÇÃO
Zocche, Denise Antunes de Azambuja | Date Issued:
2007
Alternative title
Professional health education: reflections on assessmentsAffilliation
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil / Centro Universitário Metodista. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objeto de reflexão deste artigo é a avaliação por competência no ensino técnico em enfermagem, suas implicações, desafios e proposições como uma forma de integrar os diversos olhares dos atores envolvidos no processo de ensino-aprendizagem em saúde. A avaliação como caminho para a transformação e emancipação possíveis qualifica e dignifica o ensinar e o aprender. As palavras ditas na avaliação, quando servem para inspirar atos de cuidado, podem produzir autonomia para o aprendiz, revisão para os educadores, satisfação e segurança para os cuidadores, conforto e alegria para os usuários e qualidade para os serviços e o sistema de saúde.
Abstract
This article reflects on competency
assessments in technical nursing education, their
implications, challenges, and propositions as a way
to integrate the views those involved have regarding
the health teaching-learning process. Assessment
as a path towards possible transformation and
emancipation qualifies and dignifies teaching and
learning. The words used in the assessment, when
used to inspire acts of care, may give the apprentice
autonomy, allow educators to undertake reviews,
lead to satisfaction and security among caregivers,
to comfort and happiness among users, and to
quality for both health services and for the health
system.
Share