Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69600
DISCURSOS MÉDICOS, EDUCAÇÃO E CIÊNCIA: ESCOLA E ESCOLARES SOB EXAME
História da educação
Educação sanitária
Medicina social
Brasil
Stephanou, Maria | Date Issued:
2006
Alternative title
Medical discourses, education and science: schools and students under examinationAuthor
Affilliation
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
Nas primeiras décadas do século XX, no Brasil, uma evidência se impõe: a proliferação de discursos médicos tematizando as relações da medicina com a educação. O artigo examina discursos médicos que se voltam para a educação, seus múltiplos temas, especialmente dirigidos a examinar os espaços educativos e os escolares, e que destacam que a medicina social preventiva era inconcebível sem a educação. E, inversamente, que a educação era inconcebível sem a incorporação dos avanços da ciência, representada pela medicina. De uma medicina anatômica a uma medicina fisiológica, demonstra como se deslocam a discussão e a missão da medicina, pondo em relevo a educação e o pedagógico propriamente dito. No âmbito do processo de produção de novos saberes e poderes, vê-se instaurado o lugar autorizado do médico para orientar os pedagogos e dotar a educação de teorias e práticas científicas. O olhar questionador dos médicos sobre a escola e os procedimentos de exames e testes, como demonstrações do alcance da ciência, reafirmam a precariedade da pedagogia e a proeminência da medicina para cuidar e educar crianças e jovens na escola.
Abstract
One thing stands out in the first decades of the 20th century: the dissemination
of medical discourses addressing the relation
between medicine and education. The present
article analyzes medical discourses on the many
multiple aspects of education. It focuses on
discourses that examine schools and students
and underline that social preventive medicine
would be unattainable without proper education. These discourses also remark that educating would not be possible without the incorporation of advancements accomplished by science
– which were, in turn, personified by the medical profession. The article not only shows how
the medical science was anatomy-centered and
became physiological, but also demonstrates
how the discussion and the mission of the medical science and profession started encompassing
Education and Pedagogy. In this new paradigm,
doctors legitimately guided pedagogists and
created scientific theories and practices for education. The questioning looks of doctors over
school and the tests and examinations they performed – only to display science’s capabilities
– confirm the precariousness of pedagogy and
the prominence of medicine in caring after children and adolescents in school.
Keywords in Portuguese
Discurso médicoHistória da educação
Educação sanitária
Medicina social
Brasil
Share