Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69609
CURRÍCULO POR COMPETÊNCIAS NA ÁREA DE BIODIAGNÓSTICO: DESAFIOS DE IMPLANTAÇÃO
Alternative title
Skill-based curriculum in biological diagnosis: implementation challengesAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Estácio de Sá. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Estácio de Sá. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Estácio de Sá. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente trabalho objetivou investigar a adoção da noção de competências na organização curricular do Curso Técnico de Laboratório em Biodiagnóstico em Saúde, da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV), unidade técnico-científica da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). A pesquisa enfocou a viabilidade da ressignificação desse modelo a partir da adoção da matriz crítico-emancipatória proposta por Deluiz, Ramos e Kuenzer. A pesquisa, de natureza qualitativa, foi realizada por meio de entrevistas com professores da instituição. Os resultados apontaram que a adoção do modelo de competências não se deu por opção pedagógica, mas por imposição legal das instâncias normativas. A identificação, definição e construção de competências que orientaram a organização curricular foram efetuadas através da perspectiva totalizante, ao buscar contemplar as diversas dimensões do conhecimento. A operacionalização desse modelo e o desenvolvimento da dimensão subjetiva das competências mostraram-se o maior desafio enfrentado pelos docentes.
Abstract
This article investigates the incorporation of the notion of 'skills' in the development of the Vocational Course on Laboratory in
Biological Diagnosis in Health of the Joaquim
Venâncio Polytechnic Health School (EPSJV),
a technical and scientific unit of the Oswaldo
Cruz Foundation (Fiocruz). The conducted research focused on determining validity and viability of understanding the skill-based curriculum in the light of the critical/emancipatory
approach proposed by Deluiz, Ramos and Kuenzer. The qualitative research was comprised
of interviews with teachers of the institution.
Results show that the implementation of skillbased ideas was the result of legal determination, not an agreed pedagogical approach. Besides that, the identification, selection and development of skills guiding the development of
the curriculum were performed with a totalizing perspective in mind, that is, encompassing
all of the many existing dimensions of knowledge. Implementing this model and the subjective scope of skills were the most difficult challenges for teachers.
Share