Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69734
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1198]
Metadata
Show full item record
PSICANÁLISE, GUERRA FRIA E HISTÓRIAS EM QUADRINHOS: O CASO DA REVISTA PSYCHOANALYSIS NOS ESTADOS UNIDOS DOS ANOS 1950
Santos, Diego Luiz dos | Date Issued:
2023
Alternative title
Psychoanalysis, Cold War and Comics: the case of Psychoanalysis magazine in the United States of the 1950sAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo promove um debate sobre a circulação da psicanálise em mídias culturais populares nos Estados Unidos em meados do século XX e sobre a maneira como este saber é capaz de influenciar e ser influenciado pelos meios culturais em que circula. De maneira mais específica, o artigo analisa uma revista em quadrinhos estadunidense intitulada Psychoanalysis, que foi publicada em quatro edições no ano de 1955 e apresentava a história de um psiquiatra que, como um detetive, desvendava os maiores mistérios inconscientes de seus pacientes. A revista surgiu num momento em que os holofotes nos Estados Unidos estavam direcionados para a dinâmica doméstica e certa ode aos valores familiares e ao amor romântico se tornou comum nos meios de comunicação de massa do país como parte de um esforço de enaltecer o estilo de vida dos cidadãos e reforçar ideais de consumo da sociedade capitalista. A análise demonstra como a revista Psychoanalysis se tornou um espaço no qual ideias psicanalíticas são usadas como ferramentas na construção de uma atmosfera de conformismo e docilidade nos Estados Unidos nos anos de 1950 que coadunavam com o contexto de Macartismo e Guerra Fria daquele período. O artigo nos ajuda a pensar também a apropriação da psicanálise para além das instituições oficiais de construção deste saber, de modo a ressaltar o papel de sujeitos relacionados às mais diversas esferas sociais e culturais, como aqueles ligados às artes, à política e outras.
Abstract
This article promotes a debate about the circulation of psychoanalysis in popular cultural media in the United States in the mid-twentieth century and on the way in which this knowledge is able to influence and be influenced by the cultural environments in which it circulates. More specifically, the article analyzes an American comic book entitled Psychoanalysis, published in four editions in 1955 and presented the story of a psychiatrist who, like a detective, unraveled the greatest unconscious mysteries of his patients. This comic book emerged at a time when the spotlight in the United States was on domestic dynamics and a certain ode to family values and romantic love became commonplace in the country's mass media as part of an effort to uplift the american way of life and strengthen the consumption ideals of capitalist society. The analysis demonstrates how the Psychoanalysis magazine became a space in which psychoanalytic ideas are used as tools in the construction of an atmosphere of conformism and docility in the United States in the 1950s that were consistent with the context of McCarthyism and the Cold War. The article also helps us to think about the appropriation of psychoanalysis beyond the official construction sites of this knowledge, in order to emphasize the role of subjects related to the most diverse social and cultural spheres, such as those linked to the arts, politics and others.
Share