Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69748
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1193]
Metadata
Show full item record
ESCRITO, CARICATURADO E FALADO: ECOS DO HUMOR ANTIESQUERDISTA NAS DÉCADAS DE 1920, 1960 E 2010
Escrito, caricaturado y hablado: ecos del humor antiizquierdista en las décadas de 1920, 1960 y 2010
Alternative title
Written, Caricatured And Spoken: Echoes of Anti-Left Humor in the 1920s, 1960s and 2010sEscrito, caricaturado y hablado: ecos del humor antiizquierdista en las décadas de 1920, 1960 y 2010
Affilliation
Universidade Estadual de Santa Catarina. Florianópolis , SC, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Os memes e a politização do espaço cibernético, o partidarismo político de comediantes e as falas pouco decorosas do presidente Jair Bolsonaro evidenciam que o humor foi arma importante na ascensão da nova direita no Brasil. Nas primeiras décadas do século XX, as publicações humorísticas de José Madeira de Freitas (1893-1944), integrante do alto escalão da Ação Integralista Brasileira (AIB), e, na década de 1960, as caricaturas de Hilde Weber (1913-1994) contra as esquerdas do país mostram um público conservador apto historicamente ao riso. Dessa forma, pretendeu-se avaliar os ideais contidos nesses humorismos e como esses discursos apareceram dentro de suas conjunturas artísticas e sociopolíticas. Nesse quadro de comicidades à direita que envolveu desilusão, radicalização e transgressão, foi possível incitar novas reflexões sobre a relação utilitária e intersubjetiva do riso com espectros conservadores da política do século XX e XXI.
Abstract
The memes and the politicization of cyberspace, the impolite speeches of President Bolsonaro and the political partisanship of comedians, such as Danilo Gentili (1979-current), point that humor was a categorical element in the rise of the new right in Brazil. In the first decades of the last century, the humorous publications of José Madeira de Freitas (1893-1944), a high-ranking member of the Brazilian Integralist Action (AIB), and, in the 1960s, the caricatures of Hilde Weber (1913-1994) against the left of the country showing a conservative audience historically apt to laugh. In this way, it is intended to evaluate the ideals contained in these humorisms and how these discourses appear within their artistic and sociopolitical conjunctures. In this context of right-wing comics that involved disillusionment, radicalization and transgression, it was possible to incite new reflections on the utilitarian and intersubjective relationship of laughter with conservative specters of 20th and 21st century politics.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Los memes y la politización del ciberespacio, el partidismo político de los comediantes y los discursos poco decorosos del presidente Jair Bolsonaro muestran que el humor fue un arma
importante en el ascenso de la nueva derecha en Brasil. En las primeras décadas del siglo XX, las publicaciones humorísticas de José Madeira de Freitas (1893-1944), alto miembro de la Acción Integralista Brasileña (AIB), y, en la década de 1960, las caricaturas de Hilde Weber (1913 -1994) contra las izquierdas del país muestran un público conservador históricamente propenso a la risa. De esta forma, se pretendía evaluar los ideales contenidos en estos humorismos y cómo estos discursos surgieron dentro de sus coyunturas artísticas y sociopolíticas. En este contexto de comedia de derecha que involucraba desencanto, radicalización y transgresión, fue posible suscitar nuevas reflexiones sobre la relación utilitaria e intersubjetiva de la risa con espectros conservadores de la política de los siglos XX y XXI.
Share