Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69910
MEDIACIONES CULTURALES Y ETNOGRAFÍA: ENTRELACES TEÓRICO-METODOLÓGICOS PARA LA COMPRENSIÓN DE LOS PROCESOS DE DESINFORMACIÓN EN LA SALUD
Cultural mediations and ethnography: theoretical-methodological entanglements to understanding the processes of misinformation in health
Alternative title
Mediações culturais e etnografia: entrelaçamentos teórico-metodológicos para a compreensão dos processos de desinformação na saúdeCultural mediations and ethnography: theoretical-methodological entanglements to understanding the processes of misinformation in health
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Na contemporaneidade, estamos vivenciando um momento de disputas pela verdade, em que a ciência e os fatos objetivos acabam sendo colocados em suspeição, sendo preteridos pela emoção e pelos conhecimentos obtidos através da experiência. A internet e as redes sociais digitais constituem-se como espaços de circulação de informações sobre saúde. O artigo propõe uma compreensão dos processos de desinformação a partir do conceito de mediações (Martín-Barbero, 1997), além de sugerir que o entrelaçamento teórico-metodológico da teoria das mediações com a etnografia pode oferecer potencialidades para entender a mediação entre mídias sociais e sociedade consumidora e disseminadora de (des)informação.
Abstract
In contemporary times, we are living in a moment of disputes for the truth, in which science and objective facts end up in suspicion and emotion and knowledge obtained through experience take their place. In this context, the internet and social media constitute a space for the circulation of health information. This article intends to propose an understanding of disinformation processes by the concept of mediations (Martín-Barbero, 1997), instead of focusing the analysis on the text production and/or insisting on the duality of truth versus false, like the great part of the disinformation studies produced in Brazil. We also intend to point out that the relation between the theory of mediations and the theoretical-methodological approach of ethnography can offer potentialities to understand the way in which the mediation between social media and the consuming and disseminating society of (dis)information occurs.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
En la contemporaneidad estamos viviendo un momento de disputas por la verdad, donde la ciencia y los hechos objetivos acaban siendo colocados bajo sospecha, siendo rechazados por la emoción y por los conocimientos obtenidos a través de la experiencia. El Internet y las redes sociales digitales acaban cons-tituyéndose en este contexto como un espacio de circulación de información sobre la salud. Las disputas contemporáneas por la verdad hacen tambalear a las instituciones democráticas y hacen que las narraciones basadas en expe-riencias, creencias y convicciones personales prevalezcan sobre el método cien-tífico. Reconociendo este escenario, este artículo se plantea a ir en dirección opuesta a la de los estudios sobre desinformación llevados a cabo en Brasil, los cuales centralizan sus análisis en la producción de texto y/o insisten en la dualidad de “verdadero versus falso”, para proponer una comprensión de estos mismos procesos a partir del concepto de mediaciones (Martín-Barbero, 1997). Pretendemos también señalar que el entrelace entre la teoría de las me-diaciones con el aporte teórico-metodológico de la etnografía puede ofrecer potencialidades para comprender la manera en la cual ocurre la mediación entre los medios sociales y la sociedad consumidora y diseminadora de (des)información.
Share