Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/70181
COMPOSIÇÃO ARTÍSTICA EM ESTUQUE ORNAMENTAL NA ARQUITETURA NEO MOURISCA DE MANGUINHOS: ESTUDO DOS PADRÕES COMPOSITIVOS
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Centro Educacional Anísio Teixeira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Centro Educacional Anísio Teixeira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A edificação centenária do Pavilhão Mourisco, localizado na cidade do Rio de Janeiro, abriga a sede da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). A edificação tombada a nível federal possui uma ornamentação interna e externa singular, representativa da exotismo aplicado na arquitetura carioca no início do século XX. Dentro desse conjunto destacam se os estuques em relevo de gesso (forros e painéis decorativos do hall de entrada e da Biblioteca de Obras Raras) e de cimento (balaustradas e fachadas) com padrões compositivos geométricos. A arquitetura do pavilhão segue um repertório do ecletismo, com vertente neo-mourisca. A edificação foi concluida em 1918, sendo que a última etapa da construção foi a colocação dos revestimentos internos, inclusive dos seus painéis em estuque de gesso. Este estudo abordará tais decorações de estuque em relevo que constituem bens integrados artísticos no interior do pavilhão. Analisa de que forma o estuque contribui para a percepção do espaço arquitetônico. Por fim, identifica as aplicações do estuque na decoração da arquitetura eclética e na arquitetura mourisca.
Abstract
The centennial building of the Mourisco Pavilion, located in the city of Rio de Janeiro, houses the headquarters of the Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz). The building registered at federal level has a unique internal and external rnamentation, representative of the exoticism applied in the Carioca architecture in the early twentieth century. Within this group are the gypsum reliefs (linings and decorative panels of the entrance hall and the Library) and cement (balustrades and façades) with geometric compositional patterns. The architecture of the pavilion follows the Eclectic style with a clear influence from neo-Moorish. The building was completed in 1918, and the last stage of the construction was the placement of the internal coatings, including their panels in plaster stucco. This study will address such stucco in relieve decorations that quoted the architectural elements of the building. It analyzes how the stucco in relieve contributes to the perception of the architectural space. Finally, it identifies stucco applications in the decoration of eclectic architecture and Moorish architecture.
Share