Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/70397
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1239]
Metadata
Show full item record
A HISTÓRIA E A TRADIÇÃO INSTITUCIONAL NA CONCEPÇÃO DA EXPOSIÇÃO “BIODIVERIDADE: CONHECER PARA PRESERVAR” DO MUSEU DE ZOOLOGIA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO
Alternative title
The history and institutional tradition in the conception of the exhibition “Biodiversity: knowing to preserve” at the Museum of Zoology of the University of São PauloAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho se propõe a compreender o processo de produção do discurso expositivo com foco na diversidade biológica da exposição “Biodiversidade: conhecer para preservar”, do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo - MZUSP, a partir da sua história expositiva e institucional. Para tal empreendimento utilizou-se de fontes documentais e depoimentos orais de seis sujeitos que estiveram envolvidos na elaboração e concepção da exposição. Além disso recorreu-se a descrições de exposições anteriores a estudada neste artigo. A partir do cruzamento destes dados foi possível identificar que as pesquisas institucionais, as antigas exposições, seus objetos, determinados conteúdos, conhecimentos, narrativas, a temática da biodiversidade e as tradições acadêmicas pertencentes ao universo dos museus de História Natural foram componentes expressivos na composição do discurso expositivo da atual exposição. Ao final pode-se perceber que o MZUSP é um espaço de memória e, parece mesmo cumprir o papel de manter e transmitir determinadas heranças culturais relacionadas aos caminhos da História Natural, da Biologia, da Taxonomia e o conhecimento particular do ofício da taxidermia. Isto evidencia que o processo de elaboração da nova exposição não “inaugurou” ou criou uma narrativa “puramente” genuína sobre a biodiversidade, mas sim que produziu novos sentidos com base na narrativa anterior e nos demais repertórios de saberes e de práticas de seus elaboradores.
Abstract
This work proposes to understand the process of producing exhibition discourse with a focus on biological diversity in the exhibition “Biodiversity: knowing to preserve”, at the Zoology Museum of the University of São Paulo (MZUSP), taking its exhibitory and institutional history as a starting point. For this undertaking, documentar sources and oral statements from six subjects who were involved in the preparation and conception of the exhibition were used. In addition, descriptions of exhibitions prior to the one studied here were consulted. By cross-checking these data, it was possible to identify that institutional research, former exhibitions, their objects, certain content, knowledge and narratives, the theme of biodiversity and the academic traditions that belong to the universe of Natural History museums were significant components in the composition of the exhibition discourse of the current exhibition. Finally, it can be seen that the MZUSP is a space for memory and that it does indeed appear to fulfil the role of maintaining and transmitting a particular cultural heritage related to the paths of Natural History, Biology, Taxonomy and the particular knowledge of the craft of taxidermy. This demonstrates that the process of preparing the new exhibition did not “inaugurate” or create a “purely” genuine narrative about biodiversity, but rather that it produced new directions based on the previous narrative and on other repertories in the knowledge and practices of its creators.
Share