Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/70495
DISCUTINDO O CONCEITO DE INOVAÇÃO CURRICULAR NA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DE SAÚDE: O LONGO CAMINHO PARA AS TRANSFORMAÇÕES NO ENSINO MÉDICO
Ribeiro, Victoria Maria Brant | Date Issued:
2005
Alternative title
Discussing the concept of curricular innovation in the training of health professionals: the long road towards the changes in medical educationAffilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo é produto do trabalho de investigação sobre iniciativas de inovação curricular, com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN), em escolas médicas públicas de Minas Gerais e do Rio de Janeiro, uma delas vinculada ao Programa de Incentivo às Mudanças Curriculares no Ensino Médico (Promed). Ressaltam-se três questões na análise do material empírico, uma de natureza metodológica, outra de natureza política e uma última de natureza histórico-cultural e científica, correspondendo ao que se apresenta neste artigo: a discussão sobre o conceito de inovação; os desdobramentos da análise das falas que possibilitaram mapear a situação atual da formação do estudante de medicina nas instituições selecionadas, traçando um quadro da visão e das concepções pedagógicas de educação médica e do nível de conhecimento das DCN, sob o ponto de vista de professores e estudantes; e as expectativas dos estudantes quanto à sua formação relacionada ao mundo do trabalho. A metodologia adotada segue os princípios da pesquisa qualitativa, razão pela qual a técnica de entrevista utilizada é o grupo focal, que oferece material empírico, analisado teoricamente, e que retorna aos atores (professores, gestores e estudantes) em atividades práticas com vista às inovações curriculares.
Abstract
This article is a product of research
work about initiatives of curricular innovation
based on the National Curricular Guidelines
(DCN) and carried out in State medical schools
in the states of Minas Gerais and Rio de Janeiro.
One of these schools is connected with the Programme to Promote Curricular Changes in Medical Education (Promed). In the analysis of the
empirical material, three questions — respectively of a methodological, political and historiccultural and scientific nature — correspond to
what we present in this article, namely: the discussion about the innovation concept; the various
developments of the analysis of the speeches,
that enable us to draw a profile of the current
situation of the medical education in the selected
institutions, and thus to have a clear picture of
the pedagogical perspectives and conceptions in
medical education and estimate the knowledge
levels of the DCN, from the teachers’ and pupils’
points of view; and the students’ expectations
with regard to the training and its connection
with the world of work. The methodology selected follows the principles of qualitative research and, for this reason, we used the focal
group interview technique. This technique
gives us the empirical material that, analyzed
theoretically, is presented once more to the
actors (teachers, administrators, and students)
inserted in practical activities oriented to the
curricular innovations.
Share