Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/838
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
INTERAÇÃO NOS AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM: ANÁLISE DE DOIS FÓRUNS DE DISCUSSÃO
Educação à distância
interação; comunicação assíncrona
taxonomia
distance learning
interaction
taxonomy
asynchronous communication
Alternative title
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forumsAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Biblioteca de Ciências Biomédicas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Biblioteca de Ciências Biomédicas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O papel da interação na construção do conhecimento nos fóruns de discussão em ambientes virtuais de aprendizagem
(AVA) apóia-se na maioria das vezes nos relatos de alunos acerca da sua experiência nesses fóruns. Este trabalho busca
descrever os padrões de interação e de construção do conhecimento em um fórum online baseado na teoria das redes
sociais e nos níveis cognitivos de complexidade crescente. Utilizou-se como marco teórico a classificação dos níveis
cognitivos (Taxonomia SOLO) para análise dos dados. Observou-se que o número de mensagens postadas, enviadas
e recebidas variou entre os fóruns, implicando em variações nas medidas de centralidade dos fóruns. A participação
do tutor foi ativa no fórum I, interagindo com os alunos ao longo da atividade, e restrita no fórum III, limitando-se
à postagem da mensagem inicial e de encerramento do fórum. Isto não resultou em mudanças significativas na interação
dos alunos, divergindo da literatura científica que associa uma maior participação do tutor à maior interação
entre os participantes.
Abstract
The role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is
often supported by students’ reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the
interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on
cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical
framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied
among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively
in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where
the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant
changes in student’s interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with
greater interaction between participants.
Keywords in Portuguese
Ambiente virtual de aprendizagemEducação à distância
interação; comunicação assíncrona
taxonomia
Keywords
virtual learning environmentdistance learning
interaction
taxonomy
asynchronous communication
Share