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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/8791
PARTICIPANTS RECRUITMENT IN ELSA BRASIL (BRAZILIAN LONGITUDINAL STUDY FOR ADULT HEALTH)
Methods
Cohort Studies
Longitudinal Studies
Research subject recruitment
Communication strategies
Author
Aquino, Estela Maria Motta Lima Leão de
Araujo, Maria Jenny
Almeida, Maria da Conceição Chagas de
Conceição, Patrícia
Andrade, Célia Regina de
Cade, Nágela Valadão
Carvalho, Marilia Sá
Figueiredo, Roberta Carvalho de
Fonseca, Maria de Jesus Mendes da
Giatti, Luana
Menezes, Greice Maria de Souza
Nunes, Maria Angélica
Souza, Angelita Gomes de
Silva, Paulo Roberto Vasconcellos
Vigo, Alvaro
Araujo, Maria Jenny
Almeida, Maria da Conceição Chagas de
Conceição, Patrícia
Andrade, Célia Regina de
Cade, Nágela Valadão
Carvalho, Marilia Sá
Figueiredo, Roberta Carvalho de
Fonseca, Maria de Jesus Mendes da
Giatti, Luana
Menezes, Greice Maria de Souza
Nunes, Maria Angélica
Souza, Angelita Gomes de
Silva, Paulo Roberto Vasconcellos
Vigo, Alvaro
Affilliation
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Enfermagem e Programade Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Vitória, ES, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina. Belo Horizonte, MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal de Ouro Preto. Departamento de Nutrição Clínica e Social. Ouro Preto, MG, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Medicina. Porto Alegre, RS, Brasil
Universidade de São Paulo. Hospital Universitário. São Paulo, SP, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Medicina e Cirurgia. Departamento de Medicina Especializada. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Departamento de Estatística. Porto Alegre, RS, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal do Espírito Santo. Departamento de Enfermagem e Programade Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Vitória, ES, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina. Belo Horizonte, MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal de Ouro Preto. Departamento de Nutrição Clínica e Social. Ouro Preto, MG, Brasil
Universidade Federal da Bahia. Instituto de Saúde Coletiva. Salvador, BA, Brasil
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Medicina. Porto Alegre, RS, Brasil
Universidade de São Paulo. Hospital Universitário. São Paulo, SP, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Medicina e Cirurgia. Departamento de Medicina Especializada. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Departamento de Estatística. Porto Alegre, RS, Brasil
Abstract
OBJECTIVE: To present the recruitment and communication strategies of the
ELSA-Brasil (Estudo Longitudinal de Saúde do Adulto – Brazilian Longitudinal
Study for Adult Health)
METHODS: The strategies were directed at dissemination, institutionalization
and recruitment. The communication actions intended to promote the
strengthening of a positive institutional image for the study, knowledge
management and an effective dialogue with its target audience. An offi cial
website was created in order to communicate with different audiences, to
disseminate scientifi c knowledge, and to contribute to consolidate the image
of the study within society.
RESULTS: We recruited 16,435 men and women, active employees and retirees
of six public institutions of education and research, to constitute the cohort of
15,105 participants. The recruitment goals were fully achieved in the six centers,
with a slight predominance of women and of younger adults, and slightly fewer
employees with lower level of schooling.
CONCLUSIONS: The strategies used were adequate and essential to the
successful inclusion and participation of the employees.
Keywords
Multicenter Studies as TopicMethods
Cohort Studies
Longitudinal Studies
Research subject recruitment
Communication strategies
Publisher
Universidade de São Paulo
Citation
AQUINO, E. M. M. L. et al. Participants recruitment in ELSA Brasil (Brazilian Longitudinal Study for Adult Health). Revista de Saúde Pública, v. 47 (Supl 2), p.1-9, 2013.DOI
10.1590/S0034-8910.2013047003953ISSN
0034-8910Related items
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