Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9022
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A EDUCAÇÃO INTERCULTURAL NA ESCOLA E O RECONHECIMENTO DO OUTRO DIFERENTE
Sousa, Isabela Cabral Félix de | Date Issued:
2004
Alternative title
Intercultural education in school and recognition of the otherAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo delinea o que pode ser o projeto da educação intercultural na escola. Começa enfatizando a crescente importância deste tipo de projeto na era da globalização. Depois, descreve algumas propostas educacionais na construção de um novo olhar para si e para o outro. Em terceiro lugar, discute a possiblidade que um projeto desta natureza tem de provocar resistências porque desafia o status quo. Finalmente, o artigo ressalta que a implementação deste projeto depende de políticas educacionais e do empenho de toda a sociedade.
Abstract
This article describes a potential project of intercultural education for schools. It begins by emphasizing the growing importance of this kind of project in an era of globalization. Then, I describe some educational proposals toward the construction of a new way to look to oneself and “the other.” Third, I discuss the possibility that a project of this nature may be resisted since it challenges the status quo. Finally, the article stresses that the implementation of this project depends on educational policies and the efforts of the total society.
Share