Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9137
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- EPSJV - Artigos de Periódicos [204]
- IOC - Artigos de Periódicos [12659]
Metadata
Show full item record
CONCEITO DE DOENÇA E PRESERVAÇÃO DA SAÚDE DE POPULAÇÃO DE PROFESSORES E ESCOLARES DE PRIMEIRO GRAU
Alternative title
The concept of disease and of the preservation of health in a sample population of teachers and pupils of a school course for 7-14 year oldsAffilliation
University of Southern California. Departamento de Psicologia e Sociologia Educacional. Los Angeles, CA, USA / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
University of Southern California. Departamento de Psicologia e Sociologia Educacional. Los Angeles, CA, USA / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Biologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
University of Southern California. Departamento de Psicologia e Sociologia Educacional. Los Angeles, CA, USA / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Biologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Considerando-se que a informação acerca de como professores e alunos conceituam doença e o que fazem para cuidar de sua saúde tem importantes implicações para a educação em saúde, estes conceitos foram estudados numa amostra de docentes e escolares de primeiro grau, representativa da zona norte do Município do Rio de Janeiro, RJ (Brasil). Os resultados encontrados são discutidos à luz de duas perspectivas: (a) as contribuições provenientes de teorias cognitivas que abordam formação de conceitos; (b) a influência do contexto social na aquisição, no desenvolvimento e caracterização dos conceitos estudados. Teve-se por finalidade contribuir para a educação em saúde no sentido de uma revisão e reflexão crítica da concepção do processo saúde-doença no âmbito escolar atentando-se para os aspectos complexos e multifacetários que este processo envolve.
Abstract
In view of the fact that information about how teachers and students conceptualize illness and their ideas of health preservation have important implications of health education, these two concepts were studied in a sample population of teachers and pupils, of a school course of up to 14-year-olds, representative of the northern area of Rio de Janeiro County. The results obtained are discussed in the light of two approaches: (a) the contributions from the cognitive theories of concept formation; (b) the influence of the social context in the acquisition, development and characterization of the concepts studied. This study was undertaken with a view to contributing to the field of health education by means of critical review and reflection on the concept of the health illness process in schools, in view of the complex and multidimensional aspects involved in the process.
Share