Author | Bastos, Francisco Inácio Pinkusfeld Monteiro | |
Access date | 2015-03-11T18:16:22Z | |
Available date | 2015-03-11T18:16:22Z | |
Document date | 2013 | |
Citation | BASTOS, Francisco Inácio P. M. Desafios e perspectivas da avaliação acadêmica. Rev. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.47, n.4, p.829-833, 2013. | en_US |
ISSN | 0034-8910 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9678 | |
Abstract in Portuguese | A avaliação acadêmica constitui um componente essencial da ciência moderna,
na medida em que esta evoluiu do mecenato individualizado para seu papel
contemporâneo de pilar das sociedades contemporâneas e democráticas. O
Brasil tem experimentado em anos recentes um crescimento consistente de
sua produção científi ca, hoje plenamente compatível com seu status de país
de renda média-alta, em vias de se tornar um país desenvolvido e igualitário
nos anos por vir. Crescer é lidar com desafios e dilemas, e a avaliação
acadêmica não está isenta deles. Em um país de dimensões continentais,
profundamente heterogêneo, que conta com sistemas nacionais de avaliação e
plataformas eletrônicas de disseminação da informação em diferentes campos
do conhecimento, esses desafi os se referem à necessidade de estar atento ao
detalhe sem perder de vista a abrangência e lidar com a diversidade regional
e social, sem abrir mão da excelência acadêmica como marco fundamental. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo | en_US |
Rights | open access | en_US |
Title | Desafios e perspectivas da avaliação acadêmica | en_US |
Alternative title | Challenges and perspectives of academic evaluation | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.1590/S0034-8910.2013047004988 | |
Abstract | Academic evaluation has been an essential component of modern science since
its inception, as science has moved away from personalized patronage toward
its contemporary role as an essential enterprise of contemporary, democratic
societies. In recent years, Brazil has experienced sustained growth in its scientifi c
output, which is nowadays fully compatible with its status as a high middle-income
country striving to become a fully developed, more equitable country in the years
to come. Growth usually takes place amidst challenges and dilemmas and, in
Brazil as elsewhere, academic evaluation is not exempt from such diffi culties. In
a large, profoundly heterogeneous country with a national evaluation system and
nationwide on-line platforms disseminating information on the most disparate
fi elds of knowledge, the main challenges refer to how to pay attention to detail
without losing sight of comprehensiveness and how to handle social and regional
diversity while preserving academic excellence as the fundamental benchmark. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil | en_US |
Subject | Researcher Performance Evaluation Systems | en_US |
Subject | Scientifi c Publication Indicators | en_US |
Subject | Periodicals as Topic | en_US |
Subject | Science, Technology and Innovation Indicators | en_US |
DeCS | Sistemas de Créditos e Avaliação de Pesquisadores | en_US |
DeCS | Indicadores de Produção Científica | en_US |
DeCS | Publicações Periódicas como Assunto | en_US |
DeCS | Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação | en_US |